Ο πυθαγόρας περιγράφεται ως πέρα από τα ανθρώπινα, σαν τον θεό Απόλλωνα με ανθρώπινη μορφή.Η υπερφυσική του διάσταση επιβεβαιώθηκε από τον χρυσό μηρό του.
Η σιωπή φαίνεται να έπαιζε μεγάλο ρόλο στην εξέλιξη της μύησης.(5ης δοκιμαστική περίοδος.) "Να ακούς σιωπηλα"
Ενα σημαντικό κείμενο για την πλατωνική ερμηνεία του πυθαγόρα βρίσκεται στον Φίληβο, όπου ο Σωκράτης δίνει μια περιγραφή της διαλεκτικής με βάση την αρχή ότι όλα τα πράγματα απορρέουν "από ένα και πολλά" εχοντας από τη φύση τους το περασμένο και το άπειρο.Αυτή η αρχή λέγεται ότι είναι δώρο των θεών προς τους ανθρώπους που δόθηκε μέσω κάποιου προμηθέα μαζί με κάποια εκτυφλωτική φλόγα της φωτιάς.
Το άπειρον είναι το σημείο εναρξης από το οποίο αναπτύσσεται το σύμπαν στην κοσμολογία της Μιλήτου. Η αντίθετη έννοια του ορίου (πέρας) τονίζεται από τον παρμενίδη σαν σημάδι της τελειότητας του όντος.
" όλα όσα γνωρίζουμε έχουν αριθμό γιατί χωρίς αυτόν δεν είναι δυνατόν ούτε να σκεφτούμε ούτε να γνωρίσουμε κάτι"
Οι πυθαγόρειοι θεωρούσαν τέλειο: 1+2+3+4=10
10 ουράνια σώματα κ καθώς η φωτιά είναι το πιο πολύτιμο πράγμα ενώ το κέντρο και η περιφέρεια είναι τόποι τιμής. Θα πρέπει να υπάρχει φωτιά στο κέντρο του κόσμου (εστία του σύμπαντος που επίσης αποκαλείται "φυλάκιο του Διος" ) και επίσης στην εξώτατη σφαίρα των απλανών αστέρων. Κάτω από τους απλανείς αστέρες έρχονται οι 5 πλανήτες...κ στη συνέχεια ο Ηλιος, η σελήνη και η γη με αυτή τη σειρά.
Για να δημιουργηθεί ο αριθμός 10 λέει ο Αριστοτέλης, οι πυθαγόρειοι προσθέτουν μια αντι-γη που είναι αόρατη σε εμας όπως και το κεντρικό πυρ. Ετσι όλο το σύμπαν είναι αρμονία και αριθμοί.Δεν δηλώνεται εμφατικά αλλά συμπεραίνεται σαφώς οτι οι περιοδικές κινήσεις αυτών των σωμάτων γύρω από την κεντρική εστία αντιστοιχούν με κάποιον τρόπο στις αναλογίες της μουσικής συγχορδίας έτσι ώστε οι κυκλικές κινήσεις τους να παράγουν την κοσμική μουσική των σφαιρών.
Σε αυτό το παράξενο σύστημα του κόσμου η γή είναι όπως φαίνεται ένα ουράνιο σώμα που περιστρέφεται γύρω από το κεντρικό πυρ και δημιουργεί τη νύχτα και τη μέρα από τη θέση της ως προς τον ήλιο. ( ο ήλιος λένε βρίσκεται εκεί όπου ο αριθμός 7 έχει θέση 7η θέση στα σώματα που περιβάλλουν την κεντρική εστία.
Υπάρχουν πολλά 1 στον κόσμο και ο ίδιος ο κόσμος είναι 1.
1 είναι κ το πνευμα...είναι γνήσιος αριθμός που διακρίνεται σε άρτιους (απεριόριστους) και περιττούς (περιορισμένους)
Οι κουκίδες και οι παύλες είναι μια αρχαία μέθοδος αναπαράστασης των θετικών αριθμών (φυσικούς αριθμούς)
Τα γεωμετρικά σχήματα χρησιμευουν στην ταξινόμηση των αριθμών σε ομάδες από τις οποίες τα τετράγωνα έχουν ιδιαίτερη σημασία καθώς και τα τρίγωνα.
Ο αριθμός 4 εκπροσωπείται και στις 3 πλευρές του ισόπλευρου τριγώνου ----τετραδα (τετρακιυς)
είναι ένα πλήρες σύμβολο για την μουσική -αριθμητική τάξη του κόσμου.
Για τους πυθαγόρειους όπως και για κάθε αρχαίο μυστικιστή, η υψηλότερη ανταμοιβή για την ψυχή ήταν να γίνει δεκτή στη ζωή των θεών σε μια προσωρινή ή μόνιμη διαφυγή από τον κύκλο της επαναγέννησης.
Πως εξομοιώνεται κάποιος με το θείο;
Η απάντηση είναι σαφής: να γίνεται κανείς δίκαιος και ευσεβής με καθαρή κρίση.
Η επιδίωξη της ταύτισης της αρετής με την σοφία.
Κάθαρση ψυχής από τις σωματικές απολαύσεις , τους πόνους και τους φόβους μέσω των αρετών υπό την καθοδήγηση της σοφίας.
Η πρώτη αναφορά της σημασίας των μαθηματικών γίνεται σ' ένα απόσπασμα του Γοργία, όπου ο πόθος του Καλλίκλη για δύναμη και πολυτέλεια αποδίδεται στην παραμέληση της γεωμετρίας εκ μέρους του " Δεν πρόσεξες ότι η γεωμετρική ισότητα έχει μεγάλη δύναμη τόσο στους θεούς όσο και στους ανθρώπους; " Γι'αυτό και οι σοφοί ονομάζουν το όλον κόσμο και όχι ακοσμία ή αταξία..
Η αρετή είναι αρμονία όπως και η υγεία, όλα τα καλά και ο ίδιος ο θεός γι αυτόν το σύμπαν είναι δομημένο αρμονικά..
Ο νεοπυθαγορισμός περιλαμβάνει τον μυστικισμό των αριθμών, τη θεοσοφία, την πίστη στα θαύματα και τη φιλοσοφία.
Οταν λάμπει το θείο φως, το ανθρώπινο φως σβήνει ...δεν μπορούν να κατοικούν μαζί το θνητό με το αθάνατο...
Οι πυθαγόρειοι δεν μπορούσαν να μεταδώσουν τις πρώτες μορφές και τις πρώτες αρχές με λόγο σαφή, λόγω της δυσκολίας να καταννοηθούν και να εκφραστούν κατέφυγαν στους αριθμούς προκειμένου να γίνει καταννοητή η διδασκαλία τους, μιμούμενοι τους γεωμέτρες και τους γραμματικούς. Χρησιμοποιούσαν τα γράμματα της αλφαβήτου λέγοντας ότι αυτοί είναι τα στοιχεία για την αρχική διδασκαλία και να διδάξουν τις ιδιότητες των στοιχείων της γλώσσας.
Ο πλωτίνος περιγράφει μια μυστική επαφή με το ένα ( κ η φράση "μόνος με τον θεό") αντανακλά στην πράξη τις τελευταίες λέξεις του Πλωτίνου στην εννεάδα "διαφυγή του μόνου στο μόνος" . Η μέθοδος πρόσβασης στην αρετή δεν είναι εύκολη αλλά θεία.Ο καλύτερος τρόπος είναι να αψηφήσει τα αισθητά, να αφιερωθεί με ενθουσιασμό στην εκμάθηση των επιστημών και στη μελέτη των αριθμών ώστε να αποκτήσουν την γνώση "τι εστί το ον"
(Να στρέψεις την προσοχή προς το θείο και όχι στην ύλη..)
Τίτλος Βιβλίου " Ο πυθαγόρας και οι πυθαγόρειοι"