«..... Ονειρολόγια έχουν βρεθεί ακόμα και στα κειμήλια που μας έχουν αφήσει οι Σουμέριοι από το 3100 π.Χ., έναν από τους αρχαιότερους μεσοποτάμιους πολιτισμούς. Άνθρωποι σε υψηλές θέσεις όπως βασιλιάδες δίνανε μεγάλη προσοχή στα όνειρά τους. Όπως φαίνεται κι από τις πήλινες ταμπλέτες του 7ου αιώνα π.Χ. του βασιλιά Ασσουρμπανιπάλ όπου περιγράφουν την ιστορία ενός μυθικού βασιλιά με το όνομα Γκιλγκαμές. Σε αυτό το επικό ποίημα ο Γκιλκαμές ανέφερε τα επαναλαμβανόμενα όνειρα του στην θεά-μητέρα του Νινσούν, η οποία έκανε την πρώτη καταγραμμένη ερμηνεία ονείρου. Τα όνειρα του είχαν ερμηνευθεί ως προφητικά και χρησιμοποιήθηκαν ως οδηγοί των πράξεών του στον ξυπνητό κόσμο
Στην Ασσυρία πιστεύανε ότι τα όνειρα ήταν οιωνοί. Για παράδειγμα αν κάποιος ονειρευόταν ότι πετούσε τότε σήμαινε ότι όλα θα χανόντουσαν.
Οι Bαβυλώνιοι χωρίζανε τα όνειρα σε δυο κατηγορίες. Τα καλά όνειρα που στελνόντουσαν από τους θεούς και τα κακά όνειρα που στελνόντουσαν από τους Δαίμονες. Η Μαμού ήταν η θεά των ονείρων.
Οι αρχαίοι Εβραίοι πιστεύανε ότι τα όνειρα τους συνέδεαν με το Θεό. Αν και τα κακά όνειρα ήταν δουλειά των Δαιμόνων. Βιβλικά πρόσωπα όπως ο Σολομώντας, ο Ιάκωβος, ο Ναβουχοδονόσορ και ο Ιωσήφ, τους έχουν επισκεφτεί στα όνειρα τους ο Θεός ή προφήτες για να τους βοηθήσουν στις επιλογές τους.
Ήταν αποδεκτό ότι τα όνειρα των βασιλιάδων μπορούσαν να επηρεάσουν όλο το έθνος και το μέλλον των υπηκόων τους.
Οι Εβραίοι ζητούσαν να βλέπουν όνειρα για να δεχόνται θείες αποκαλύψεις.
Το Ταλμούντ που γράφτηκε μεταξύ του 200 και 500 μ.Χ. περιέχει πάνω διακόσιες αναφορές σε όνειρα. Επίσης λέει ότι τα όνειρα που δεν κατανοούνται είναι σαν γράμματα που δεν έχουν ανοιχθεί.
Στην Αίγυπτο αρχικά τα όνειρα θεωρούνταν ως κομμάτι του μεταφυσικού κόσμου. Οι Αρχαίοι Αιγύπτιοι είχαν μεγάλους ναούς τους οποίους χρησιμοποιούσαν για μυήσεις και τόπους δοξασίας των ονείρων επειδή πίστευαν ότι οι θεοί εμφανιζόντουσαν σε αυτά. Ο θάλαμος του βασιλιά στην Μεγάλη Πυραμίδα είναι ένας τέτοιος τόπος. Οι Αιγύπτιοι πίστευαν ότι τα όνειρα βασιζόντουσαν σε αληθινά γεγονότα. Η καταγραφή ονείρων μπορεί να εντοπισθεί μέχρι και το 2000 π.Χ. όπου οι Αιγύπτιοι γράφανε τα όνειρα σε πάπυρους με ειδικά σύμβολα. Οι Αιγύπτιοι ήταν μεταξύ των πρώτων πολιτισμών που προσπάθησαν να ερμηνεύσουν τα όνειρα. Συσχέτιζαν τις εικόνες των ονείρων τους με παρόμοιες, ομόηχες ή ομώνυμες λέξεις της πραγματικότητας. Για παράδειγμα, το γαϊδούρι και το μεγάλο / πολύ καλό είναι ομώνυμα άρα αν βλέπεις ότι τρως γάιδαρο σημαίνει ότι θα έχει καλή τύχη. Ακόμα και από τον θεό που δοξάζανε εξαρτιόταν ο τρόπος που θα ερμηνευόταν το όνειρό τους. Εκεί ήταν που ξεκίνησε η ιδέα της ονειρο-περίθαλψης ή αλλιώς ονειρικής επώασης. Όποιος είχε πρόβλημα με τη ζωή του και ζητούσε βοήθεια από το θεό του, μπορούσε να κοιμηθεί στο ναό και το επόμενο πρωινό ο ιερέας θα συμβουλευόταν για τις ερμηνείες του για τα όνειρα εκείνης της βραδιάς.
Πιστεύανε ότι υπήρχανε τρεις κατηγορίες ονείρων.
Αυτά που συνέβαιναν ως αποτέλεσμα μια ιεροτελεστίας
Αυτά που περιείχανε προειδοποιήσεις
Και αυτά όπου οι θεοί απαιτούσαν κάποια μορφή ενέργειας.
Οι Πρώτοι Έλληνες έβλεπαν τα όνειρα ως φυσικές επισκέψεις των θεών στους ονειρευτές μπαίνοντας μέσα από τις κλειδαρότρυπες των καμάρων τους και βγαίνοντας με τον ίδιο τρόπο αφού δίνανε το μήνυμα τους. Τον 5ο αιώνα π.Χ. γράφτηκε το πρώτο γνωστό βιβλίο για τα όνειρα από τον Αντίφωνα. Μετά από αλληλεπιδράσεις με άλλους πολιτισμούς άρχισαν να πιστεύουν ότι οι ψυχές τους έβγαιναν από το κοιμισμένο σώμα τους.
Ο Ιπποκράτης (469-399 π.Χ.), ο πατέρας της Ιατρικής έγραψε σχετικά με τα όνειρα. Η θεωρία του ήταν απλή. Κατά την ημέρα η ψυχή δέχεται εικόνες, κατά την νύχτα παράγει εικόνες. Γι' αυτό και ονειρευόμαστε.
Ο Αριστοτέλης (384-322 π.Χ.), νόμιζε ότι τα όνειρα μπορούσαν να είναι ενδείξεις για την κατάσταση μέσα στο σώμα μας. Δεν πίστευε ότι ήταν θεϊκά. Υπέθετε ότι επειδή τα εξωτερικά ερεθίσματα απουσιάζουν κατά τη διάρκεια του ύπνου, τα όνειρα είναι εικόνες που εκφράζουν την βαθιά συνειδητοποίηση των εσωτερικών μας αισθήσεων.
Ο Γαλέων, ο Έλληνας γιατρός γεννηθείς το 129 μ.Χ., έδωσε έμφαση στην ανάγκη να παρακολουθούμε τα όνειρα με προσοχή για τυχόν στοιχεία που θα μας βοηθήσουν στην θεραπεία. Εμπιστευόταν τόσο πολύ τα μηνύματα των ονείρων που διεξέγαγε τις επεμβάσεις του σύμφωνα με τις ερμηνείες του των ονείρων.
Ο Αρτεμίδωρος έγραψε στην Ονειροκριτική, για δυο κατηγορίες ονείρων, αυτά που προβλέπουν τα μέλλον και αυτά που σχετίζονται με αυτά που συμβαίνουν την εποχή που ζούμε και επηρεάζονται από τη κατάσταση του μυαλού και του σώματος. Είπε επίσης ότι ο όνειρο-ερμηνευτής πρέπει να έχει από πριν κάποιες πληροφορίες για τον ονειρευτή. Όπως τις όποιες εικόνες που είναι φυσικές, πιστές και συνηθισμένες στον ονειρευτή. Τις συνθήκες της χρονικής περιόδου του ονείρου. Το επάγγελμα και τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας του ονειρευτή.
Η πρακτική της τελετουργικής επώασης ονείρων ήταν το ίδιο σημαντικό στους Έλληνες όσο και στους Μεσοποτάμιους, Αιγύπτιους και Κινέζους. Ένας διάσημος αρχαίος ελληνικός ναός που χρησιμοποιούνταν για αυτές για αυτές τις τελετουργίες ήταν αυτός του Ασκληπιού στην Επίδαυρο. Ο Ασκληπιός ήταν ένας Έλληνας θεραπευτής, ο οποίος πιστεύανε ότι ήταν ο γιος του Απόλλωνα. Συνδεόταν με άλλες θρησκείες που ξεκίνησαν την πρακτική της επώασης ονείρων. Ο Ασκληπιός επισκεπτόταν αυτούς που κοιμόντουσαν και ως εκ θαύματος τους θεράπευε. Εκτός από το ναό του 5ου Αιώνα στην Επίδαυρο χτίστηκαν κι άλλοι μικρότεροι κοντά στην Αθήνα. Ο καθένας θα μπορούσε να ζητήσει ένα προφητικό όνειρο πηγαίνοντας να κοιμηθεί εκεί, φτάνει πρώτα να έχουν εξαγνίσει την ψυχή τους δίνοντας δώρα στους θεούς και κάνοντας συγκεκριμένη δίαιτα. Μέχρι και αρχηγοί πόλεων πήγαιναν εκεί πέρα για να ονειρευτούν τις απαντήσεις σε σοβαρά ερωτήματά τους....»
oneirologio.wordpress.com