προφητικά όνειρα στην αρχαία Ελλάδα
Τα προφητικά όνειρα και τα μυνήματά τους, συναντώνται σε αρκετές πηγές της αρχαίας ελληνικής γραμματείας!
Το pyles.tv και η Όλγα Τάντου, ζήτησαν από τον κ. Παναγιώτη Μητροπέτρο, ο οποίος είναι Λυκειάρχης - Φιλόλογος και λάτρης της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας, την βοήθειά του για την καταγραφή των πηγών αυτών.
Ο ρόλος των ονείρων στον Όμηρο.
Παναγιώτης Μητροπέτρος: Νομίζω ότι καλό είναι να ξεκινήσουμε από τον πατριάρχη της ελληνικής λογοτεχνίας, τον Όμηρο. Πρέπει να πούμε ότι ένα καταπληκτικό όνειρο είναι εκείνο που αφηγείται η Πηνελόπη στην ραψωδία Τ αριθμό19, λίγο πριν απ΄ την υστεροφωνία στον άντρα της, τον Οδυσσέα, που είχε ντυθεί ζητιάνος και δεν τον είχε αναγνωρίσει.
Του λέει λοιπόν σε μια στιγμή: «Χθες είδα ένα παράξενο όνειρο και φοβήθηκα και έκλαιγα στον ύπνο μου.» Ποιο είναι αυτό το όνειρο; Ήτανε λέει είκοσι χήνες εδώ του σπιτιού που βόσκανε, και ξαφνικά ήρθε ένας αετός, χίμηξε επάνω τους, και τις κατασπάραξε. Τις τσάκισε. Και εκείνη την στιγμή ο ίδιος ο αετός πέταξε, προσγειώθηκε πάνω στο μέλαθρο του ανακτόρου και είπε «Μην φοβάσαι. Εγώ είμαι ο Οδυσσέας ο άντρας σου και οι χήνες είναι οι μνηστήρες.».
Και έδωσε και η ίδια τις ερμηνείες σε αυτό το όνειρο. Και όχι μόνο αυτό, εξηγεί μετά στον άντρα της τον Οδυσσέα λέγοντας: «Όπως ξέρεις, υπάρχουνε δύο πύλες απ΄ τις οποίες προβάλλονται τα όνειρα. Η μία πύλη είναι από φίλντισι, από ελεφαντόδοντο. Και η άλλη πύλη είναι από κέρας, είναι κερασφόρα. Αυτή που είναι από φίλντισι οδηγεί στις απάτες και πρέπει να προσέχουμε. Ενώ αυτή που είναι από κέρας, δηλαδή από σκληρό υλικό, οδηγεί στην πραγματικότητα και πρέπει να την λαμβάνουμε υπόψη.» Αυτό είναι ένα καταπληκτικό δείγμα του πώς συμπεριφέρονταν απέναντι στα όνειρα οι άνθρωποι της ομηρικής εποχής.
Οι κανόνες του Αριστοτέλη για την ερμηνεία των ονείρων.
Παναγιώτης Μητροπέτρος: "Στα έργα «Ελάσσονα Φυσικά» ή «Μικρά Φυσικά», του Αριστοτέλη, τρεις καταπληκτικές πραγματείες. Το ένα είναι περί ύπνου και εγρηγόρσεως, περί του ύπνου και του ξύπνιου δηλαδή, το άλλο είναι περί της καθ΄ ύπνον μαντικής και το τρίτο είναι περί ενυπνίον.
Η πρώτη φράση με την οποία ξεκινά την τριλογία αυτών των έργων είναι: «Στα ενύπνια ου ράδιο πεισθείναι ουδέ καταφρονείσαι». Δεν είναι εύκολο ούτε να τα πιστέψεις, αλλά ούτε και να τα περιφρονήσεις. Και λέει ότι το συνηθέστερο εργαλείο ερμηνεία των ονείρων είναι η ομοιότητα.
Και εδώ να πούμε το εξής. Επειδή τα όνειρα είναι στον κόσμο των συνειρμών και όχι των επιχειρημάτων των λογικών, θα πρέπει να εφαρμόζουμε τους τέσσερις λογικούς κανόνες του συνειρμού στην ερμηνεία των ονείρων. Οι τέσσερις κανόνες του συνειρμού είναι:
1. Ο νόμος της ομοιότητας, δηλαδή όταν βλέπεις βουνό, πάει να πει βουνό, και όταν βλέπεις ξέρω εγώ πεδιάδα, πάει να πει πεδιάδα.
2. Ο νόμος της αντιθέσεως, που σημαίνει ότι ό,τι βλέπεις πάει να πει το αντίθετο. Και πολλές φορές και ο κόσμος λέει: «Α, είδες πεθαμένο, πάει να πει θα ζήσεις πάρα πολύ καιρό. Είδες πλούτη, πάει να πει θα ζήσεις στη φτώχεια. Και αντιστρόφως.»
3. Ο νόμος είναι της συναφείας εν χώρο, δηλαδή αν δεις την πλατεία Κερατσινίου πάει να πει ότι κάτι θα συμβεί σε εκείνα τα πράγματα, μπορεί όχι σε σένα αλλά σε κάποιον διπλανό σου που πήγαινε εκεί.
4. Ο κανόνας της συνεχείας εν χρόνο. Αν δεις δηλαδή ένα γεγονός μπορεί να σκεφτείς τα προηγούμενα και τα επόμενα του γεγονότος".
Ο Σωκράτης γνώριζε πότε θα ερχόταν το τέλος του μέσω ενός ονείρου.
Παναγιώτης Μητροπέτρος: Στα "Ενύπνια", όταν ο Κρίτωνας επισκέφτηκε τα ξημερώματα τον Σωκράτη στη φυλακή του λέει: «Νομίζω Σωκράτη ότι τελειώσανε μάλλον τα ψέματα. Αύριο μάλλον θα πας για εκτέλεση γιατί επιστρέφει το πλοίο.» Και του λέει ο Σωκράτης: «Δεν θα πάω αύριο. Θα πάω μεθαύριο διότι είδα ένα όνειρο. Ήρθε λέει μια γυναίκα μες στον ύπνο μου και μου είπε ότι την τρίτη ημέρα θα φθάσεις στην εύφορη φθείαν.»
Και του λέει ο Κρίτωνας: «Άτοπον το ενύπνιον. Είναι παράξενο το ενύπνιο αυτό». Και του απαντάει ο Σωκράτης: "Δεν είναι καθόλου άτοπον, είναι εναργές, είναι πασιφανές διότι αυτό σημαίνει ότι την τρίτη ημέρα από σήμερα θα εκτελεστώ και θα φτάσω στην εύφορη φθεία, στα Ηλύσια Πεδία".
Αλλά εκτός αυτού και ένα καταπληκτικό άλλο όνειρο που διηγείται ο Σωκράτης στον Φαίδωνα, στον διάλογο «Φαίδων», και στους υπόλοιπους ακροατές του είναι το εξής.
Λέει: «Πάρα πολλές φορές ένα ενύπνιο ερχότανε το βράδυ και ο Θεός λέει ο Απόλλων, ερχότανε και μου ΄λεγε να κάνεις μουσική και να εργάζεσαι.
Και αυτό λέει επέμενε το όνειρο, και μέχρι χθες που μιλάμε, ξαναήρθ�� στον ύπνο μου πάρα πολύ φανερά και ενώ στην αρχή νόμιζα ότι με συμβούλευε να παίζω κάποιο μουσικό όργανο και να ασχολούμαι με τη κιθαριστική τέχνη κλπ, στο τέλος κατάλαβα τι εννοούσε.
Μουσική είναι η ενασχόληση με τα έργα των μουσών και επομένως μου δίδασκε να ασχοληθώ με τα έργα των μουσών, και κατάλαβα λίγο - λίγο ότι η σπουδαιότερη μουσική είναι να ασχοληθεί κάποιος με τη φιλοσοφία ως μεγίστης μουσικής ούσης".
Μπορείτε να κάνετε το Τεστ Πόσο προφητικά είναι τα όνειρά σας ή να συμβουλευόσαστε τον Ονειροκρίτη για την ερμηνεία τους.
http://www.pyles.tv/News/arxaiotita-energiakoi-top...Από: Nenya