H Ψυχή... το Εργαστήριο του Κόσμου...
H Ψυχή... το Εργαστήριο του Κόσμου...
H Ψυχή... το Εργαστήριο του Κόσμου...
Θέλετε να αντιδράσετε στο μήνυμα; Φτιάξτε έναν λογαριασμό και συνδεθείτε για να συνεχίσετε.
H Ψυχή... το Εργαστήριο του Κόσμου...

Και ο Νους... ο Αλχημιστής των Πάντων... και η Αλήθεια, οδηγός!
 
ΑρχικήΦόρουμΣύνδεσηΕγγραφή
Είθε στους δρόμους της ουσίας σου να πορευθείς και στα μυστικά απόκρυφα αρχεία της ψυχής σου... Είναι άπειρες οι κατευθύνσεις στο Άπειρο Σύμπαν… Το ταξίδι μαγικό και ατελείωτο… Έχεις πολλά να χαρτογραφήσεις…

 

 ΣΥΜΒΟΛΑ

Πήγαινε κάτω 
ΣυγγραφέαςΜήνυμα
ilia

ilia


Ηλικία : 40
Τοξότης
Ημερομηνία εγγραφής : 08/03/2011
Αριθμός μηνυμάτων : 1946

ΣΥΜΒΟΛΑ Empty
ΔημοσίευσηΘέμα: ΣΥΜΒΟΛΑ   ΣΥΜΒΟΛΑ Icon_minitimeΤετ 28 Σεπ - 22:59:55

ΣΥΜΒΟΛΑ Ankh
Ανχ
Ένα αιγυπτιακό σύμβολο της ζωής, το σύμπαν, όλη η ζωή ανθρώπινη και θεία, το κλειδί της γνώσης των μυστηρίων και της κρυμμένης σοφίας.

ΣΥΜΒΟΛΑ Cross
Σταυρός
Ένα κοσμικό κέντρο, το σημείο επικοινωνίας μεταξύ ουρανού και γης, ο κοσμικός άξονας, το Δέντρο της Ζωής, η δυαδικότητα στη φύση και η ένωση των αντιθέτων


ΣΥΜΒΟΛΑ Ixthis
Ιχθύς
Σύμβολο για την γονιμότητα, αναπαραγωγή, ζωή ανανεωμένη και διατηρημένη, οι αφοσιωμένοι μαθητές που κολυμπούν στα ύδατα της ζωής.

ΣΥΜΒΟΛΑ Krinos
Κρίνο

Η γονιμότητα, καρποφορία, ειρήνη, ανάσταση, βασιλεία. Σύμβολο της παρθενίας και της αγνότητας.


ΣΥΜΒΟΛΑ Kyrikio
Κηρύκειο
Σύμβολο του Ερμή, η σύνθεση των αντιθέτων, ισορροπία, σοφία, θεραπεία.

ΣΥΜΒΟΛΑ Lotus
Λωτός
Αντιπροσωπεύει την ηλιακή ανάσταση, δημιουργία, γονιμοποίηση, ανανέωση και αθανασία. Η τελειότητα της ομορφιάς, πνευματική εξέλιξη

ΣΥΜΒΟΛΑ Spiral
Σπείρα
Η περιπλάνηση της ψυχής σε εκδήλωση με την τελική της επιστροφή στο Κέντρο. Η μεγάλη δημιουργική δύναμη , η εκπόρευση αλλά και η συστολή της δύναμης , η συνέχεια.

ΣΥΜΒΟΛΑ Swastika
Σβάστικα
Ηλιακό σύμβολο, το πνεύμα και η ύλη μέσα στην περιστροφή του τροχού της ζωής.

ΣΥΜΒΟΛΑ Sword
Ξίφος
Είναι ένα σύμβολο της κρίσης, η διαπεραστική δύναμη του πνεύματος, το απαραβίαστο του ιερού, η αρσενική αρχή, η ενεργητική δύναμη.

ΣΥΜΒΟΛΑ Yingyiang
Γιν Γιανγκ
Συμβολίζει όλα τα συμπληρωματικά αντίθετα στο δυαδικό σύμπαν, το αρχέγονο σκοτάδι πριν από το φως της δημιουργίας, αρσενικό-θηλυκό, ενεργητικό-παθητικό.
Πηγή απο http://www.mystica.gr/smb_1.htm
Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω
ilia

ilia


Ηλικία : 40
Τοξότης
Ημερομηνία εγγραφής : 08/03/2011
Αριθμός μηνυμάτων : 1946

ΣΥΜΒΟΛΑ Empty
ΔημοσίευσηΘέμα: Απ: ΣΥΜΒΟΛΑ   ΣΥΜΒΟΛΑ Icon_minitimeΚυρ 29 Μάης - 14:34:10

Ερμηνεύοντας τα Σύμβολα : ΟΥΡΟΒΟΡΟΣ ΟΦΙΣ





ΣΥΜΒΟΛΑ Stomoyeserpento
«Το Τέλος μου, είναι η Αρχή μου»
Ο Ουροβόρος που δαγκώνει ή καταπίνει την ουρά του, είναι ένα πολύ συνηθισμένο σύμβολο, άμεσα συνδεδεμένο με την Αλχημεία, τους Γνωστικούς πρωτο-Χριστιανούς και την Ερμητική φιλοσοφία, αλλά το συναντάμε και σε ολόκληρο τον κόσμο με διάφορες μορφές.



















ΣΥΜΒΟΛΑ 040701a


Η αρχαιότερη απεικόνιση που γνωρίζουμε, χρονολογείται το 1600 π.Χ. στην Αίγυπτο, αν και ακόμα αρχαιότερες απεικονίσεις δράκων στην Ασία του 4700 έως 2200 π.Χ., θυμίζουν έντονα τον Ουροβόρο και ίσως η αρχική του προέλευση να είναι από εκεί, που πέρασε στην Αίγυπτο με τον δρόμο του μεταξιού. Από τους Αιγυπτίους πέρασε στους Φοίνικες και από τους Φοίνικες στους Έλληνες, όπου έλαβε την ονομασία «Ουροβόρος» με την οποία έγινε γνωστό το σύμβολο και κυριολεκτικά σημαίνει «καταβροχθίζει την ουρά του».




ΣΥΜΒΟΛΑ 20429000


Συνήθως αναπαρίσταται σαν φίδι, το αρχέγονο και ερμαφρόδιτο σύμβολο θανάτου και αναγέννησης, καταστροφής και δημιουργίας, σοφίας και πάθους, που συναντάμε σε κάθε φιλοσοφία και θρησκεία ανά τον κόσμο.




ΣΥΜΒΟΛΑ 94894206




Άλλες φορές αναπαρίσταται ως ερπετοειδής δράκος, ο λεγόμενος και «φτερωτός όφις», που επίσης πρόκειται για αρχαιότατο σύμβολο που συναντάμε σε κάθε φιλοσοφία ανά τον κόσμο. Ο Δράκος ως «φτερωτός όφις» συνδυάζει τα γήινα με τα ουράνια, την ύλη με την ψυχή, τα κατώτερα με τα ανώτερα και τα έξω με τα έσω.




ΣΥΜΒΟΛΑ 36173693


Επίσης, ο Ουροβόρος μερικές φορές αναπαρίσταται με δύο πόδια, τονίζοντας την δυαδικότητα της φύσης του, άλλες φορές με τέσσερα πόδια, παραπέμποντας στα 4 βασικά στοιχεία του κόσμου και άλλες φορές με φτερά σαν νυχτερίδας, η οποία, όπως και ο «φτερωτός όφις», συμβολίζει τα γήινα (ποντίκι) και τα ουράνια (πουλί).


ΣΥΜΒΟΛΑ Cosmicserpent714632


Κατά έναν πρώτο, γενικό συμβολισμό, ο Ουροβόρος είναι σύμβολο της αιωνιότητας, ο αέναος κύκλος που γεννά, παντρεύεται, γονιμοποιεί και σκοτώνει τον εαυτό του. Ο κύκλος που αναλώνεται και ανανεώνεται… Δίνοντας όμως μεγαλύτερη προσοχή, μαθαίνουμε ότι ο Ουροβόρος που δαγκώνει την ουρά του, συμβολίζει κάτι τελείως διαφορετικό απ’ αυτόν που καταπίνει την ουρά του:


ΣΥΜΒΟΛΑ Ouroborosbyraven8dragon


Ο Ουροβόρος που δαγκώνει την ουρά του είναι στατικός. Περιγράφοντας έναν κύκλο, συμβολίζει την τελειότητα, την αιωνιότητα και τον διαχωρισμό του Όλου σε εσωτερικό και εξωτερικό. Συχνά, απεικονίζεται ο μισός μαύρος και ο μισός λευκός, συμβολίζοντας έτσι την ισορροπία μεταξύ Φωτός και Σκότους, Αρσενικού και Θηλυκού, την δημιουργική και την καταστροφική πλευρά της Φύσης. Πρόκειται για μια απεικόνιση που θυμίζει έντονα το Ταοϊστικό Γιν-Γιάνγκ και την συναντάμε πολύ συχνά στους Γνωστικούς πρωτο-Χριστιανούς.




ΣΥΜΒΟΛΑ 106010920758large



ΣΥΜΒΟΛΑ 106010920758small


Αντίθετα, ο Ουροβόρος που καταπίνει την ουρά του, είναι δυναμικός. Περιγράφει την σπειροειδή δύναμη και συμβολίζει την σπείρα, που είναι κυλινδρική και αεικίνητη. Εάν φανταστούμε την κίνηση, ο Ουροβόρος συνεχίζοντας να καταπίνει την ουρά του, κάποια στιγμή θα φτάσει στο κεφάλι του και θα εξαφανιστεί. Έτσι, συμβολίζει την πύλη μεταξύ του Όλου και του Απόλυτου. Συμβολίζει δηλαδή τον κύκλο του Όλου, που εκτινάχθηκε και κινείται σαν σπείρα, μέχρις ότου να φτάσει στο ύστατο σημείο που θα το εκτινάξει πάλι πίσω από εκεί που ξεκίνησε, για να εξαφανιστεί πάλι μέσα στο Απόλυτο, από το οποίο εκτινάχτηκε αρχικά. Αυτήν την μορφή, συναντάμε πιο συχνά σε Αλχημιστικά χειρόγραφα. Για τους Αλχημιστές επίσης, αυτός ο Ουροβόρος συμβολίζει και τον κύκλο που ενώνει τον συνειδητό με τον υποσυνείδητο νου.




ΣΥΜΒΟΛΑ Uro


Ο φημισμένος ψυχοαναλυτής Κάρλ Γιούνγκ, αναγνωρίζοντας την σοβαρότητα του συμβόλου, σχολιάζει λέγοντας:




ΣΥΜΒΟΛΑ %25CE%25BF%25CF%2585%25CF%2581%25CE%25BF%25CE%25B2%25CE%25BF%25CF%2581%25CE%25BF%25CF%2582


«Ο Δράκος είναι ίσως το αρχαιότερο σύμβολο της Αλχημείας για το οποίο έχουμε γραπτές μαρτυρίες. Εμφανίζεται ως ‘ο Ουροβόρος’, αυτός που τρώει την ουρά του, στον Κώδικα του Μαρκιανού, που χρονολογείται τον 10ο ή 11ο αιώνα, μαζί με το θρυλικό ‘Εν το Παν’».




ΣΥΜΒΟΛΑ V838feb04hstbck


Ο Επίκουρος μας λέει «Το Παν ήταν από την αρχή σαν ένα αυγό, με το φίδι (πνεύμα) σαν λωρίδα ή κύκλο γύρω του».




ΣΥΜΒΟΛΑ Ouroborosbyzarathus


Ο Ουροβόρος εμφανίζεται επίσης μαζί με το Άλφα και Ωμέγα, ενώ κατά την Ορφική Κοσμολογία είναι αυτός που τυλίγει το Κοσμικό Αυγό -ο Αιώνας, ο χρόνος ζωής του Όλου.




ΣΥΜΒΟΛΑ 500d1



ΣΥΜΒΟΛΑ 500d2


Στους Νορβηγικούς μύθους τον συναντάμε με το όνομα Jormungandr, έναν από τα 3 παιδιά του Θεού Λόκι, που μεγάλωσε τόσο πολύ, ώστε μπορούσε να περικυκλώσει τον κόσμο και να δαγκώσει την ουρά του. 




ΣΥΜΒΟΛΑ Sommmmm


Στους Ινδουιστικούς μύθους αναπαρίσταται ως δράκος που περικλείει μια χελώνα -σύμβολο των 4 στοιχείων που στηρίζουν τον κόσμο.




ΣΥΜΒΟΛΑ 28944


Τέλος, τον συναντάμε επίσης στους μύθους των Ατζέκων, των Κινέζων και των Σαμάνων.

Είναι πραγματικά εντυπωσιακό που οι σοφοί κάθε λαού ανά την υφήλιο, εδώ και πολλές χιλιάδες χρόνια μοιράζονται και ενστερνίζονται την φιλοσοφία που συμβολίζει ο Ουροβόρος. Ακόμα και πίσω από κάθε θρησκεία, νεότερη και παλαιότερη, συναντάμε έναν «Ουροβόρο»... Ένα γεγονός που επιβεβαιώνει την υπόθεση ότι οι θρησκείες και φιλοσοφίες του κόσμου και των αιώνων έχουν έναν κοινό πυρήνα...



Το διαβάσαμε από το: Ερμηνεύοντας τα Σύμβολα : ΟΥΡΟΒΟΡΟΣ ΟΦΙΣ http://thesecretrealtruth.blogspot.com/2011/12/blog-post_2813.html#ixzz4A2yWu91i
Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω
ilia

ilia


Ηλικία : 40
Τοξότης
Ημερομηνία εγγραφής : 08/03/2011
Αριθμός μηνυμάτων : 1946

ΣΥΜΒΟΛΑ Empty
ΔημοσίευσηΘέμα: Απ: ΣΥΜΒΟΛΑ   ΣΥΜΒΟΛΑ Icon_minitimeΚυρ 29 Μάης - 14:50:11

Πηγή από : http://teleiosagnostos.blogspot.gr/2011/09/2.html


Η Triquetra

ΣΥΜΒΟΛΑ Triquetra05_



Ένα σύμβολο με διαφορετικές ερμηνείες. Ένα σύμβολο επίσης παρεξηγημένο από αρκετούς, όπως συμβαίνει με τα περισσότερα σύμβολα άλλωστε. Στην εποχή μας έγινε ιδιαίτερα γνωστό λόγω της χρήσης του στο εξώφυλλο του «Βιβλίου των Σκιών» το οποίο το χρησιμοποιούσαν οι τρεις αδερφές της αμερικανικής σειράς «οι Μάγισσες». Επίσης είναι ένα από τα τέσσερα σύμβολα που χρησιμοποιούνται στο Led Zeppelin IV, όπου και συμβόλιζε τον μπασίστα του συγκροτήματος John Paul Jones. Το συγκρότημα Payable on Death (P.O.D.) χρησιμοποιεί το σύμβολο αυτό στα περισσότερα εξώφυλλα των cd τους. 

Και όταν λέω παρεξηγημένο τι εννοώ; Ορισμένοι συγγραφείς ευαγγελικώνΣΥΜΒΟΛΑ Triquetra06_ φυλλαδίων και θεωρητικοί συνομωσιών αρέσκονται στο να βάζουν μία ετικέτα στο σύμβολο της Triquetra ως σατανικό, ισχυριζόμενοι ότι ακολουθεί το στυλ του 666, ότι περιέχει μία νύξη του «αριθμού του Θηρίου» της Αποκαλύψεως. Παρόλα αυτά κάτι τέτοιο είναι άτοπο και η διαδεδομένη αυτή «σατανική» ερμηνεία του συμβόλου είναι μία μοντέρνα ευαγγελιστική παρέμβαση.

Ας δούμε λοιπόν τι πραγματικά συμβολίζει η Triquetra

Καταρχάς η λέξη triquetra είναι μία λέξη λατινική που προέρχεται από το λατινικό “tri” (τρία) και to “quetrus” (στριμωγμένος σε γωνίες). Η πρώτη της ονομασία ήταν απλά «τρίγωνο» και χρησιμοποιούταν για να γίνει αναφορά σε διάφορα σχήματα με τρεις γωνίες. 

ΣΥΜΒΟΛΑ Triquetra01Trinacria_
Αρχικά χρησιμοποιήθηκε ως παγανιστικό θρησκευτικό σύμβολο του κέλτικου παγανισμού και χρησιμοποιείται μέχρι και σήμερα από τους νεοπαγανιστές – ιδιαίτερα του Γουικανούς. Οικειοποιήθηκε ακόμη και από την χριστιανική εκκλησία πριν μία χιλιετία περίπου και σήμερα χαρακτηρίζεται ακόμη και ως πρώιμο χριστιανικό σύμβολο.

Όπως και ο τρισκελής έτσι και αυτό το κέλτικο σύμβολο συσσωματώνει τον ιερό αριθμό 3, αντιπροσωπεύοντας τις τρεις φάσεις της Θεάς και τα τρία στοιχεία της φύσης. Κατά τη διάρκεια του πρώιμου χριστιανισμού η Triquetra απέκτησε και έναν επιπλέον συμβολισμό, ως αυτόν της αγίας τριάδας.


Στον χριστιανισμό το ισόπλευρο τρίγωνο είναι το σύμβολο της Αγίας Τριάδας. Άλλα γεωμετρικά σχήματα τα οποία αντιπροσωπεύουν την αγία τριάδα είναι το τριφύλλι, η triquetra, ένας κύκλος μέσα σε τρίγωνο, ένα τρίγωνο μέσα σε κύκλο και η triquetra με τον κύκλο. Ενώ πολλοί χριστιανοί θα θεωρούσαν κάθεΣΥΜΒΟΛΑ Triquetra02Trinacria_είδους σύνδεση με παγανιστικά σύμβολα ως αίρεση, αντιλαμβάνονται ότι η χριστιανική θρησκεία όπως είναι γνωστή στην εποχή μας είναι εξαπλωμένη από τους Ρωμαίους. Ο ρωμαϊκός πολιτισμός είναι «υπεύθυνος» για την υιοθέτηση τέτοιων συμβόλων. Πολλοί Θεοί της αρχαίας Ελλάδας υιοθετήθηκαν στο ρωμαϊκό πάνθεο και παρομοίως αυτή η συνήθεια συνεχίστηκε και με τα παγανιστικά σύμβολα από τη στιγμή που ο ρωμαϊκός πολιτισμός δέχτηκε τον χριστιανισμό ως βασική θρησκεία. Έτσι λοιπόν η triquetra σχεδιάστηκε νωρίτερα από τον χριστιανισμό από τους παγανιστές ως σύμβολο της Θηλυκής Τριάδας και από Ιουδαϊκούς μυστικιστές για τις καβαλιστικές ιεροτελεστίες (στην περίπτωση αυτή το συμβολίζει την αγνότητα).

Η Triquetra συμβόλιζε σύμφωνα με την κέλτικη φιλοσοφία ότι τα πάντα έχουν τρία αλληλοσυνδεόμενα επίπεδα – το σαρκικό, το πνευματικό και το πνευματιστικό. Όταν οι Κέλτες δέχτηκαν τον χριστιανισμό χρησιμοποίησαν το σύμβολο αυτό για να απεικονίσουν την Αγία Τριάδα. Έτσι λοιπόν κατέληξε να αντιπροσωπεύει για τους χριστιανούς την Αγία τριάδα: Πατήρ, Υιός, και ΆγιοΣΥΜΒΟΛΑ Triquetra03Triskelion_ πνεύμα – τρεις οντότητες δύναμης – δόξας – τιμής ως έναν Θεό. Τρία ίσα τόξα που αντιπροσωπεύουν την ισότητα, και μία συνεχής γραμμή που εκφράζει την αιωνιότητα, και η μεταξύ τους αυτή συνύφανση αντιπροσωπεύει το αδιαίρετο, το ενιαίο. Ακόμη ο συμβολισμός της ως την Αγία Τριάδα είναι ιδιαίτερα απλή καθώς οι τρεις τοξοειδείς γραμμές μπορούν να ταυτιστούν εύκολα με το χριστιανικό σύμβολο του Ιχθύος.

Και έτσι από την κέλτικη φιλοσοφία, το πέρασμά του συμβόλου στον χριστιανικό κόσμο, φτάνουμε και στην εποχή μας ως σύμβολο νεοπαγανιστικό. Σύμβολο που αντιπροσωπεύει την τριπλή φύση της Θεάς ως Παρθένα, Μητέρα και Σοφή Γριά. Συμβολίζει τη ζωή, το θάνατο, και την αναγέννηση, τις τρεις δυνάμεις της φύσης: γη, αέρας, και νερό. Οι εσωτερικοί τρεις κύκλοι αντιπροσωπεύουν το θηλυκό στοιχείο και τη γονιμότητα.


Εμπνευσμένοι λοιπόν από τα ευαγγέλια του 9ου αιώνα κάθε triquetraσχεδιάζεται μονοκονδυλιά για να συμβολίζει τη δύναμη και να δίνει προστασία σε αυτόν που το φοράει. 
Έτσι από όποια οπτική γωνία όμως και αν το μελετήσουμε συμβολίζει ένα πράγμα: την ένωση των τριών σε ένα. Άλλωστε πολλοί λαοί και θρησκείες θεωρούν τον αριθμό 3 ως ιερό ή θεϊκό… 

Σύμβολο δύναμης και προστασίας συνεπώς έχοντας ουδεμία σχέση με σατανισμό όπως ορισμένοι αρέσκονται να υποστηρίζουν.
ΣΥΜΒΟΛΑ Triquetra04Triskelion_
Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω
Επισκέπτης
Επισκέπτης




ΣΥΜΒΟΛΑ Empty
ΔημοσίευσηΘέμα: Απ: ΣΥΜΒΟΛΑ   ΣΥΜΒΟΛΑ Icon_minitimeΤρι 31 Μάης - 12:34:10

να   hh
Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω
ilia

ilia


Ηλικία : 40
Τοξότης
Ημερομηνία εγγραφής : 08/03/2011
Αριθμός μηνυμάτων : 1946

ΣΥΜΒΟΛΑ Empty
ΔημοσίευσηΘέμα: Απ: ΣΥΜΒΟΛΑ   ΣΥΜΒΟΛΑ Icon_minitimeΤετ 1 Ιουν - 13:42:09

να να να να
Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω
ilia

ilia


Ηλικία : 40
Τοξότης
Ημερομηνία εγγραφής : 08/03/2011
Αριθμός μηνυμάτων : 1946

ΣΥΜΒΟΛΑ Empty
ΔημοσίευσηΘέμα: Απ: ΣΥΜΒΟΛΑ   ΣΥΜΒΟΛΑ Icon_minitimeΤετ 1 Ιουν - 14:00:32

Ο Συμβολισμός του Δέντρου

Το δέντρο συνδέεται με ιδιαίτερους συμβολισμούς ως πηγή ζωής, έμπνευσης και δημιουργίας. Λατρεύτηκε μέσα από τις πολυποίκιλες εκφράσεις του ως ένα ορατό σημείο καθετότητας, ένα σημείο αναφοράς στο χώρο, δηλώνοντας είτε το κέντρο είτε μια αρχή ως σύνορο.
Αποτελεί το συνδετικό κρίκο ανάμεσα σε τρεις κόσμους, τον κόσμο κάτω από τη γη1, αυτόν που βρίσκεται στην επιφάνεια της γης και αυτόν στον ουρανό, όπως επίσης και σε δύο διαφορετικά πεδία δημιουργίας, στο ορατό και το αόρατο.
Σε ένα κλειδί ερμηνείας, και πέρα από την εκδήλωσή του στις τρεις σφαίρες του κόσμου στο χώρο, αντιλαμβανόμαστε ότι συσχετίζεται άμεσα και με την παρουσία του στους τρεις ρυθμούς του χρόνου, καθώς το δέντρο έχει κάποιες ιδιαίτερες ομοιότητες με την ανθρώπινη φύση.
ΣΥΜΒΟΛΑ Trees23
Οι ρίζες του είναι οι εμπειρίες του παρελθόντος, τα ακλόνητα θεμέλια που το κρατούν ζωντανό και όρθιο στη μάχη της επιβίωσης. Κι έτσι μέρα με τη μέρα, χρόνο με το χρόνο οι ρίζες προχωράνε σε μεγαλύτερο βάθος, για να μπορέσουν να θρέψουν τους καρπούς της ζωής στο παρόν μεγαλώνοντας το ανάστημά του. Οι χυμοί επίσης που ρέουν στον κορμό και στα κλαδιά είναι απαραίτητοι, όπως το αίμα που ρέει στον άνθρωπο, για να δημιουργηθούν και να αναπτυχθούν στο μέλλον οι νέοι του βλαστοί. Τα φύλλα του, διαμέσου του αέρα, παράγουν θροΐσματα παράξενα, ήχους ιδιόμορφους, σαν να θέλουν να μας μιλήσουν.
Είναι ένα θαύμα της φύσης αυτός ο αέναος κύκλος δημιουργίας, που ξεκινά μέσα από τα σπλάχνα της γης μέχρι τη στιγμή που πάνω στα κλωνάρια θα ενσαρκωθεί ο καρπός της ζωής. Έτσι το δέντρο μετέχει στο μυστήριο της ζωής και του θανάτου, σε αυτήν τη διαρκή ροή της εναλλαγής μεταξύ της αναγέννησης και της φθοράς.
Ο άνθρωπος ανά τους αιώνες επηρεασμένος και άμεσα εξαρτώμενος από τον περιοδικό κύκλο της βλάστησης, τίμησε το δέντρο με ποικίλους τρόπους μέσα από τα έθιμα και τις παραδόσεις του. Η κάθετη ανάπτυξη του δέντρου και η ταύτισή του αρκετές φορές με το θείο έδωσαν μια άλλη όψη στην ανθρώπινη σκέψη και το συναίσθημα. Για παράδειγμα, ο άνθρωπος, μιλώντας για την καταγωγή και την ιστορία του, χρησιμοποιεί λέξεις που περιέχουν στοιχεία του δέντρου για να εκφραστεί, όπως «το γενεαλογικό μου δέντρο, οι ρίζες μου, είναι παιδιά από τον καρπό ενός γάμου» ...
Αν και υπάρχει μια μεγάλη ποικιλομορφία ειδών και διαφορετικών ονομάτων, το δέντρο είναι ένα ως «Δέντρο του Ουρανού», «Δέντρο της Αθανασίας», «Δέντρο των Θεών», «Δέντρο της Ζωής» κ.λπ. και η ουσία του συμβολισμού του παραμένει ίδια κι αναλλοίωτη.
Όπως προαναφέραμε, σε μια παράδοση χιλιάδων χρόνων συναντάμε την άρρηκτη σχέση του ανθρώπου με τα ιερά δέντρα των ναών, των μοναστηριών, των καθαγιασμένων τόπων. Η σχέση του δέντρου με το θείο και με το ιερό φανερώνεται με λατρευτικές πρακτικές όπως είναι η ανάρτηση ταμάτων και αφιερωμάτων στα κλαδιά2, η αποκοπή κλαδιών και φυλλωμάτων για τη δημιουργία ιαματικών παρασκευασμάτων καθώς και περιάπτων, οι εγκοιμήσεις και οι προσευχές κάτω από το ιερό δέντρο για ιάσεις και θεραπείες από διάφορα νοσήματα, τα θυμιάματα κάτω από τα φυλλώματα κ.λπ.
Σε όλους τους παραδοσιακούς πολιτισμούς η ταύτισή του με το ιερό και με την παρουσία κάποιας θεότητας ή ο συμβολισμός της θεότητας με ένα δέντρο είναι δεδομένες πρακτικές που κατέχουν ιδιαίτερες τιμές.
Ενδεικτικά μπορούμε να αναφέρουμε τα εξής: στη βόρεια Ευρώπη οι Βίκινγκς χρησιμοποιούσαν το δέντρο στις γιορτές τους ως σύμβολο αναγέννησης που σηματοδοτούσε τον ερχομό της άνοιξης και την αναγέννηση της φύσης.
Λίγο χαμηλότερα, στην αρχαία Ευρώπη, οι Δρυίδες στόλιζαν με φρούτα και κεριά βελανιδιές προς τιμήν των θεών τους. Σύμφωνα με την κέλτικη μυθολογία η λειτουργία των δέντρων στην κοινωνία τους ήταν σημαντική και σπουδαία, διότι οι Δρυίδες θεωρούσαν ότι ο Ήλιος τα προίκισε με πνευματικές ιδιότητες. Άλλωστε η λέξη Druid (Δρυίδης-Δρυς) προέρχεται από τη λέξη Duir, που σημαίνει βελανιδιά, και υποδεικνύει εκείνον που κατέχει τη γνώση της βελανιδιάς.
Έχουμε επίσης πληροφορίες από την αμερικανική ήπειρο, όπου κάθε καλοκαίρι στα βόρεια υψίπεδά της διάφορες φυλές αυτοχθόνων συγκεντρώνονταν, για να γιορτάσουν, να προσευχηθούν και να χορέψουν γύρω από ένα ιερό δέντρο σχηματίζοντας έναν ιερό κύκλο. Ο σκοπός αυτών των ηλιακών χορών γύρω από το δέντρο ήταν να μεταβιβάσουν κι αυτοί με τη σειρά τους αυτήν την πνευματική ανανέωση στον κύκλο της κοινότητάς τους.
Επίσης για αρκετούς αιώνες οι αρχαίοι Ευρωπαίοι χόρευαν αυτό το μοτίβο κύκλος-δέντρο σε θρησκευτικές συγκεντρώσεις που σχετίζονταν με την εναλλαγή εποχής, αν και ο χρόνος τέλεσης των γιορτών ήταν διαφορετικός σύμφωνα με το γεωγραφικό πλάτος της κάθε περιοχής.
Στην παγκόσμια μυθολογία υπάρχουν ακόμα πολλοί μύθοι που συνδέουν τα δέντρα με τους ανθρώπους, όπως το «δέντρο πατέρας» ή το «δέντρο μητέρα». Σύμφωνα επίσης με λαϊκές δοξασίες υπάρχει το έθιμο να φυτεύουν ένα δέντρο κατά τη γέννηση ενός παιδιού, φανερώνοντας άμεσα το συσχετισμό της ανθρώπινης ζωής και μακροζωίας με τη δύναμη και την αντοχή των δέντρων, κάτι που φαίνεται άλλωστε και σε ένα ρητό που αποδίδεται στον Τζέγκις Χαν «Όποιος φυτεύει πολλά δέντρα, θα ζήσει πολλά χρόνια».
Όμως η πιο διαδεδομένη του έννοια βρίσκεται στη λατρεία του ως κοσμικό δέντρο (Arbor Mundi), ή ως κοσμικού άξονα (Axis Mundi), όπου το σύμπαν είναι το πελώριο δέντρο από όπου εκπορεύονται οι μορφές της ζωής3.
Ως κοσμικός άξονας συνδέεται με το βουνό, τον κίονα κι όλα όσα είναι αξονικά. Συγγενικά στοιχεία ως προς το συμβολισμό του είναι επίσης το κοντάρι και ο στύλος.
Πέρα από την ιερότητα του δέντρου στις θρησκείες, ένα ακόμα ενδεικτικό στοιχείο του φαίνεται στις αναγεννητικές του δυνάμεις. Αν παρατηρήσουμε αρκετές από τις αρχαίες παραστάσεις (σε περίαπτα, σε αγγεία) που περιλαμβάνουν το δέντρο, βλέπουμε να συνοδεύεται πολλές φορές από ένα φίδι-φύλακα, έναν ενδιαφέρον συμβολισμό όπου και τα δύο τονίζουν την ανανέωση της ζωής4.
Πολύ γνωστά κι ενδιαφέροντα στοιχεία για ιδιαίτερα δέντρα αναφέρονται στη δάφνη των Δελφών και τη δρυ, την ιερή βελανιδιά του Δία, στη Δωδώνη όπου δίνονταν οι χρησμοί με το θρόισμα των φύλλων της. Άλλωστε το ιερό δέντρο, ως δέντρο της ζωής, είναι επίσης και μαντικό, άρα και δέντρο της γνώσης.
Τα δέντρα επίσης που φέρουν τροφή είναι πάντα ιερά, όπως το αμπέλι, η μουριά, η ελιά, η αμυγδαλιά κ.λπ5.
Πολλές φορές λατρευτικές εκφράσεις που χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι για να προσφωνήσουν τους θεούς του αρχαίου κόσμου καταδεικνύουν τη σημασία που έδιναν οι πιστοί σε συγκεκριμένα δέντρα. Ενδεικτικά παραδείγματα από την αρχαία Ελλάδα έχουμε με το Διόνυσο να συμβολίζεται με τον κισσό και το κλήμα, μέσω των αναρριχήσεών τους, και να αποκαλείται Δενδρίτης6, ο Ερμής Κεδρίτης, η Άρτεμης να συνδέεται με τη μυρτιά, ο Απόλλων Στυρακίτης και Κυπαρισσίτης κ.λπ.
Όπως αναφέρει σε ένα από τα έργα του ο F. Schwarz7: «Το ιερό δέντρο δεν είναι σεβαστό, επειδή έχει καλό ξύλο ή γιατί δίνει πολύ καλή σκιά ή γιατί τα φύλλα του έχουν ένα ειδικό πράσινο. Η αντικειμενική και υλική λειτουργία του δεν είναι το αντικείμενο του σεβασμού προς αυτό.
Είναι ιερό, γιατί εμπνέει τη δικαιοσύνη, είναι ιερό, γιατί συμβάλει, μιλάει στον άνθρωπο σοφίας. Δεν έχει να κάνει με την υλική του λειτουργία, δηλαδή ένα φυσικό δέντρο δεν δίνει δικαιοσύνη, ένα φυσικό δέντρο δεν ενώνει τον ουρανό με τη γη, ένα συνηθισμένο δέντρο δεν το κάνει αυτό. Και γι’ αυτό είναι ένα σύμβολο. 
Ένα σύμβολο είναι ένα αντικείμενο ικανό να δίνει μια σημασία (ένα νόημα) διαφορετική από την υλική λειτουργικότητα αυτού που αυτό εμφανώς αντιπροσωπεύει…»
Γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι υπάρχει μια τεράστια βιβλιογραφία γύρω από το δέντρο, το ρόλο, τις λειτουργίες και τις ιδιότητές του. Θα μπορούσαμε, άλλωστε, να αναφέρουμε πολλά περισσότερα παραδείγματα μέσα από τις χιλιόχρονες ιστορίες και παραδόσεις που εκτυλίσσονται γύρω από τις πολυποίκιλες μορφές του8.
Όμως το παρόν άρθρο δεν γράφτηκε για να καλύψει αυτό το σημαντικό και συνάμα ευρύ φάσμα των ιδιαίτερων και αξιομνημόνευτων συμβολισμών του δέντρου, αλλά για να παρουσιάσει, μέσα από ένα μικρό αριθμό παραδειγμάτων και χωρίς κάποια χρονολογική κατανομή, κάποια σημαντικά στοιχεία του. Έτσι θα μπορούσε να αποτελέσει ένα ερέθισμα για όσους ενδιαφέρονται να ερευνήσουν και να μελετήσουν εκείνες τις πηγές που προσφέρουν αξιόλογα κι επιμέρους στοιχεία για τους ιδιαίτερους συμβολισμούς του.
Άλλωστε, μέσα από αυτά τα μονοπάτια παρατηρούμε την υλική υπόσταση αυτού του στοιχείου που καλείται δέντρο, ανεξαρτήτως ιστορίας και πολιτισμού, να μεταλλάσσεται σε κάτι που ξεφεύγει από τα όρια του εφήμερου και του προσωρινού περνώντας στη διαχρονικότητα της ανθρώπινης κουλτούρας και ιστορίας.
 
Παραπομπές:
(1) Υπάρχουν αναφορές από αρχαίες δοξασίες λαών πως σε ορισμένα δέντρα κατοικούν οι ψυχές των νεκρών ή πως είναι ο πρώτος σταθμός των ψυχών πριν αναχωρήσουν για τον άλλο κόσμο.
(2)  Π.χ η Αγία Μυρτιά στο μοναστήρι της Παναγίας Παλιανής στο νομό Ηρακλείου όπου οι πιστοί κρεμούν στο δέντρο αφιερώματα.
(3) (Για περισσότερες πληροφορίες βλ. Σκανδιναβική Μυθολογία, αρχαία Έντα, δέντρο Yggdrassill). Το Δέντρο της Ζωής είναι το έλατο του Βόντεν, το οποίο αργότερα έγινε το χριστουγεννιάτικο δέντρο. Στην αρχαία Σουμερία και τη Βαβυλωνία συμβόλιζε την κοσμική ανανέωση με επτά κλαδιά, όπως υπάρχουν οι επτά πλανήτες και οι επτά ουρανοί. Δέντρα επίσης με πλεγμένους κλώνους φανερώνουν τα ζεύγη αντιθέτων, το γιν και γιανγκ στην ενότητα του ΤΑΟ.
(4) Το φίδι αλλάζει το δέρμα του, το δέντρο αν είναι αειθαλές κρατά τα φύλλα (ικμάδα) αντιπροσωπεύοντας την αιώνια ζωή και το αθάνατο πνεύμα. Όταν είναι φυλλοβόλο βγάζοντας νέα φύλλα δηλώνει την αναγέννηση και την ανανέωση. Δεν είναι τυχαίο που κλαδιά και φύλλα χρησιμοποιούνταν σε μυητικές τελετές, για να συμβολίσουν τη μυητική αναγέννηση του μύστη.
(5) Το «Σόμα» στην αρχαία Ινδία και αντίστοιχα το «Χαόμα» στο αρχαίο Ιράν ήταν η ιερή τροφή των θεών και των μυημένων θνητών.
(6) Είναι θεός της αμπέλου, θεός της συκιάς, Συκίτης. Είναι θεός του κισσού, είναι Άνθιος, θεός των ανθισμένων φυτών, είναι Φυτάλμιος, θεός της ανάπτυξης. Ο Διόνυσος είναι ο θεός όλων των αναπτυσσόμενων πραγμάτων, κάθε δένδρου και φυτού και φυσικού προϊόντος. Αργότερα γίνεται αποκλειστικά θεός της αμπέλου. Αντίστοιχα στην αρχαία Λακωνία μια μυρτιά λατρευόταν ως Άρτεμη Σώτειρα.
(7) Fernand Schwarz: Διακεκριμένος Ανθρωπολόγος, Ιδρυτής και Διευθυντής του Δ.Ο.Ν.Α στη Γαλλία.
(8) Η λατρεία της Μεγάλης θεάς στους αρχαίους πολιτισμούς κυρίως της Λεκάνης της Μεσογείου συνδέεται κατά κανόνα με το ιερό της δέντρο. Άλλες παραδοσιακές και θρησκευτικές εκφράσεις του περιλαμβάνουν το χριστιανικό δέντρο του Σταυρού, την καταγωγή του Χριστού από τη βασιλική γενιά του Δαβίδ, που από το πλαγιασμένο σώμα του γενάρχη Ιεσσαί φύεται ένα δέντρο, το σκανδιναβικό Υγκντραζίλ, το καββαλιστικό Δέντρο της Ζωής, το δέντρο της σαμανικής έκστασης της ανόδου και της καθόδου, το Δέντρο «Μπο», όπου κάτω από αυτό ο Βούδας πέτυχε τη φώτισή του και είναι ένα ιερό κέντρο, σύμβολο της μεγάλης αφύπνισης, κ.λ.π
Πηγή : http://www.nea-acropoli-athens.gr/
Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω
ilia

ilia


Ηλικία : 40
Τοξότης
Ημερομηνία εγγραφής : 08/03/2011
Αριθμός μηνυμάτων : 1946

ΣΥΜΒΟΛΑ Empty
ΔημοσίευσηΘέμα: Απ: ΣΥΜΒΟΛΑ   ΣΥΜΒΟΛΑ Icon_minitimeΤετ 1 Ιουν - 14:08:43

ΣΥΜΒΟΛΑ 14trm8kΣΥΜΒΟΛΑ Ip4e13
Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω
Επισκέπτης
Επισκέπτης




ΣΥΜΒΟΛΑ Empty
ΔημοσίευσηΘέμα: Απ: ΣΥΜΒΟΛΑ   ΣΥΜΒΟΛΑ Icon_minitimeΤετ 1 Ιουν - 21:07:20

ΣΥΜΒΟΛΑ 549922_493699990672140_1583841873_n

ΣΥΜΒΟΛΑ 11377326_670312649780477_2352396066481399650_n

ΣΥΜΒΟΛΑ 10408644_529931737151903_3324387922970872098_n
Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω
 
ΣΥΜΒΟΛΑ
Επιστροφή στην κορυφή 
Σελίδα 1 από 1

Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτήΔεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
H Ψυχή... το Εργαστήριο του Κόσμου... :: ΤΟ ΣΤΕΚΙ ΤΩΝ ΦΙΛΩΝ :: ILIA-
Μετάβαση σε: