H Ψυχή... το Εργαστήριο του Κόσμου...
H Ψυχή... το Εργαστήριο του Κόσμου...
H Ψυχή... το Εργαστήριο του Κόσμου...
Θέλετε να αντιδράσετε στο μήνυμα; Φτιάξτε έναν λογαριασμό και συνδεθείτε για να συνεχίσετε.
H Ψυχή... το Εργαστήριο του Κόσμου...

Και ο Νους... ο Αλχημιστής των Πάντων... και η Αλήθεια, οδηγός!
 
ΑρχικήΦόρουμΣύνδεσηΕγγραφή
Είθε στους δρόμους της ουσίας σου να πορευθείς και στα μυστικά απόκρυφα αρχεία της ψυχής σου... Είναι άπειρες οι κατευθύνσεις στο Άπειρο Σύμπαν… Το ταξίδι μαγικό και ατελείωτο… Έχεις πολλά να χαρτογραφήσεις…

 

 Μεταφυσική και Επιστήμη.

Πήγαινε κάτω 
2 απαντήσεις
ΣυγγραφέαςΜήνυμα
Σαπφώ

Σαπφώ


Ημερομηνία εγγραφής : 18/03/2014
Αριθμός μηνυμάτων : 201

Μεταφυσική και Επιστήμη. Empty
ΔημοσίευσηΘέμα: Μεταφυσική και Επιστήμη.   Μεταφυσική και Επιστήμη. Icon_minitimeΠεμ 2 Οκτ - 10:31:59

Ο όρος «μεταφυσική» προήλθε από το όνομα «Μετά τα Φυσικά» που δόθηκε σε μια πραγματεία του Αριστοτέλη, η οποία βρέθηκε, χωρίς τίτλο, τοποθετημένη μετά την γνωστή πραγματεία του περί Φυσικής. Θέματα της μεταφυσικής μελέτης περιλαμβάνουν την διερεύνηση της προέλευσης, του σκοπού και του χαρακτήρα του Σύμπαντος, την έρευνα της ύπαρξης και της πραγματικότητας του φυσικού κόσμου, την διασαφήνιση της έννοιας της συνείδησης και της σχέσης της με τον φυσικό κόσμο.

Τα από την αρχαιότητα προβαλλόμενα μεταφυσικά ερωτήματα απασχόλησαν πολύ τους φιλόσοφους και τους θεολόγους του Μεσαίωνα. Στον 19ο αιώνα, το ενδιαφέρον για την μεταφυσική εξασθένισε μετά τις αμφιβολίες, τις οποίες προκάλεσε η κριτική πολεμική, κυρίως από τους «εμπειριστές» φιλόσοφους David Hume και Immanuel Kant, όσον αφορά την σημασία που μπορεί να έχει η έρευνα των ερωτημάτων της μεταφυσικής στην κατανόηση της πραγματικότητας του παρατηρήσιμου κόσμου μας. Η θέση των εμπειριστών είναι πως κάθε προσπάθεια να κατανοήσουμε και να θεωρητικοποιήσουμε μια «πραγματικότητα», η οποία είναι πέραν από την εμπειρία, την δοκιμασία της παρατήρησης ή τον έλεγχο της απαγωγικής λογικής, είναι καταδικασμένη σε αποτυχία.

Κατά τις πρόσφατες δεκαετίες, οι ραγδαίες πρόοδοι στην φυσική, στην πληροφορική και στην τεχνητή νοημοσύνη, ανακίνησαν εκ νέου το έντονο ενδιαφέρον στην έρευνα θεμελιωδών προβλημάτων σχετικά με την πραγματικότητα του φυσικού κόσμου, την λειτουργία της συνείδησης, και την σχέση μεταξύ τους. Ανακαλύψεις στην κβαντική φυσική και τις θεωρίες της σχετικότητας, στην κοσμολογία και στις θεωρίες του χάους, μετακίνησαν το κέντρο βάρους της επιστημονικής έρευνας από τον προβληματισμό της περιγραφής, προς την ανακάλυψη των αιτίων του κόσμου μας, και προς την διερεύνηση μεταφυσικών ερωτημάτων, όπως: «γιατί αυτός ο κόσμος, και όχι κάποιος άλλος;»

Πρέπει να παρατηρήσουμε εδώ πως οι φυσικοί και οι μαθηματικοί επιστήμονες, σε όλη την διάρκεια της ιστορίας, από την εποχή του Δημόκριτου μέχρι σήμερα, ερευνούν μεταφυσικά θέματα και αναπτύσσουν σχετικές θεωρίες. Η εφαρμογή μαθηματικών μοντέλων και ευφυών παιγνίων χρησιμοποιείται, πέραν της ψυχαγωγίας, και για την αποσαφήνιση προβλημάτων του φυσικού, ή του κοινωνικού κλπ. κόσμου. Τελευταία, θέματα επιστημονικής μελέτης, όπως είναι η έρευνα για την δομή της ύλης και οι θεωρίες των υπερχορδών, η εξερεύνηση της σημασίας και του ρόλου του «χώρου» και του «χρόνου», καθώς και η δημιουργία πλήθους θεωριών της νέας φυσικής και της κοσμολογίας, αφορούν στην επιστημονική διερεύνηση πολλών μεταφυσικών προβλημάτων, τα οποία είναι πέραν των δυνατοτήτων της πειραματικής δοκιμασίας.

Στο σημείο αυτό επιβάλλεται να πούμε δύο λόγια για την δυνητική σημασία της πνευματικής άσκησης πάνω σε μεταφυσικά θέματα. Μπορεί μια θεωρία, που σήμερα στερείται πειραματικής επιβεβαίωσης, να μην περιγράφει πώς είναι ή πώς λειτουργεί ο κόσμος, αλλά να περιορίζεται στο «πώς θα μπορούσε να είναι». Η αξία μιας τέτοιας θεωρίας δεν περιορίζεται στην προσδοκία της μελλοντικής πειραματικής επιβεβαίωσης, αλλά και στην διάνοιξη νέων δρόμων σκέψης, μοντελοποίησης και κατανόησης.

Αν, για παράδειγμα, πριν από μερικές χιλιάδες χρόνια, η ατομική θεωρία του Δημόκριτου απορριπτόταν επειδή δεν πρότεινε κάποιο πείραμα για την επαλήθευσή της (κάτι που επιτεύχθηκε 2.500 χρόνια μετά), θα σήμαινε την απώλεια μιας εξαιρετικά πολύτιμης για την επιστήμη ιδέας. Ένα ακόμη παράδειγμα αφορά την μεταφυσική έννοια της «από-απόσταση-δύναμης της βαρύτητας», η οποία επιβίωσε και υπηρέτησε την επιστημονική έρευνα από την εποχή του Νεύτωνα μέχρι την σημασιολογική της αποκατάσταση στις αρχές του 20ου αιώνα, όταν ερμηνεύτηκε ως συνέπεια της γεωμετρίας του χώρου.

Διάφορες ατέλειες, ή περιορισμοί, της κβαντικής οντολογικής ερμηνείας του φυσικού κόσμου «καλύπτονται» σήμερα από μεταφυσικές ερμηνείες, για τις οποίες αναμένονται μελλοντικές πειραματικές επιβεβαιώσεις, ή τροποποιήσεις.


Σημείωση:) Το άρθρο αποτελεί απόσπασμα από την ομιλία του Ακαδημαϊκού κ. Λιγομενίδη στο συνέδριο «Φιλοσοφία και Κοσμολογία», που πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα της Ελληνικής Εταιρείας Φιλοσοφικών Μελετών, της Διεθνούς Επιστημονικής Εταιρείας Αρχαίας Ελληνικής Φιλοσοφίας και της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών.
Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω
Σαπφώ

Σαπφώ


Ημερομηνία εγγραφής : 18/03/2014
Αριθμός μηνυμάτων : 201

Μεταφυσική και Επιστήμη. Empty
ΔημοσίευσηΘέμα: Απ: Μεταφυσική και Επιστήμη.   Μεταφυσική και Επιστήμη. Icon_minitimeΠεμ 2 Οκτ - 10:35:07

Μεταφυσική είναι ο κλάδος της φιλοσοφίας που προσπαθεί να ερμηνεύσει την φύση της πραγματικότητας του όντος και του κόσμου. Το όνομά της αντλεί την προέλευσή του από το έργο Μετά τα φυσικά του Αριστοτέλη. Η μεταφυσική θέτει ερωτήματα όπως τα παρακάτω:

  • Ποια είναι η φύση της πραγματικότητας;


  • Ποια είναι η θέση της ανθρωπότητας στο σύμπαν;


  • Είναι η αντίληψη των χρωμάτων αντικειμενική ή υποκειμενική;


  • Υπάρχει ο κόσμος εκτός του νου μας;


  • Ποια είναι η φύση των πραγμάτων, των γεγονότων, του χώρου (τόπων);


Βασικός κλάδος της μεταφυσικής είναι η οντολογία, η έρευνα σχετικά με το τι όντα (πράγματα) υπάρχουν στον κόσμο και ποιες είναι οι μεταξύ τους σχέσεις. Ο μεταφυσικός επίσης προσπαθεί να διερευνήσει τα νοητικά μοντέλα μέσω των οποίων οι αντιλαμβάνονται οι άνθρωποι τον κόσμο, συμπεριλαμβάνοντας την ύπαρξη, την έννοια του σκοπού, τις ιδιότητες των πραγμάτων, τον χώρο, τον χρόνο, την αιτιότητα και την πιθανότητα.
Σε πρόσφατους χρόνους, ο όρος «μεταφυσική» έχει επίσης χρησιμοποιηθεί με κάποια χαλαρότητα, αναφερόμενος σε θέματα που είναι πέρα από τον φυσικό κόσμο. Ένα βιβλιοπωλείο μεταφυσικής, για παράδειγμα, δεν είναι κάποιο που εμπορεύεται βιβλία οντολογίας, αλλά κυρίως κάποιο που πουλάει βιβλία για πνεύματα, θέματα πίστης, τις δυνάμεις των κρυστάλλων, αποκρυφισμό και άλλα παραπλήσια αντικείμενα.
Πριν από την ανάπτυξη της μοντέρνας επιστήμης, οι επιστημονικές ερωτήσεις ετίθεντο ως τμήμα της μεταφυσικής, γνωστής ως «φυσική φιλοσοφία». Ο όρος «επιστήμη» από μόνος του, σήμαινε «γνώση». Η επιστημονική επανάσταση ωστόσο, μετέτρεψε την φυσική φιλοσοφία σε μία εμπειρική και πειραματική δραστηριότητα, διάφορη από την υπόλοιπη φιλοσοφία, και στο τέλος του 18ου αιώνα, άρχισε να ονομάζεται «επιστήμη» για να διαχωριστεί από τη φιλοσοφία.
Έτσι, η μεταφυσική κατέληξε να αποτελεί τον φιλοσοφικό εκείνο τομέα, που προοριζόταν για την εξέταση θεμάτων πέρα από τον φυσικό κόσμο. Η φυσική φιλοσοφία και η επιστήμη μπορούν ακόμα να θεωρηθούν ως θέματα της μεταφυσικής, εάν ο ορισμός της «μεταφυσικής» συμπεριλαμβάνει εμπειρικές ερμηνείες.

Από: http://el.wikipedia.org
Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω
ελευθερια




Ημερομηνία εγγραφής : 20/07/2014
Αριθμός μηνυμάτων : 10

Μεταφυσική και Επιστήμη. Empty
ΔημοσίευσηΘέμα: Απ: Μεταφυσική και Επιστήμη.   Μεταφυσική και Επιστήμη. Icon_minitimeΣαβ 4 Οκτ - 0:02:34

τερε τερε τερε Η μεταφυσικη θα μπορουσε να ειναι μια ταση της συνειδησης να αναγνωριζει πλαισια κατασκευασμενων μοντελων γνωσης απο την ιδια , τα οποια ομως "φαινεται" να τεινουν προς μια λιγοτερο φαινομενολογικη προσεγγισης του γενικου μοντελου για τον κοσμο. Πιο απλα, η μεταφυσικη μπορει να ειναι αποδοση των φαινομενων που παρατηρουνταν , παρατηρουνται και θα παρατηρουρουνται , σε μια συνεχως ανωτερη σφαιρα γνωσεων και πληροτητας συνειδησης .
Προφανως η αδυναμια της καθε παρουσας γνωσης να κατανοησει το συστημα γνωσεων που ανηκει σε ανωτερες σφαιρες , μπορει να κατανοηθει μεσω των δυο θεωρηματων Godel. O Gοdel λεει μεσα απο τις φιλοσοφικες προεκτασεις των θεωρηματων του , οτι ενα οποιοδηποτε πλαισιο γνωσης οσο μεγαλο και να ειναι, θα στερειται παντα πληροτητας γιατι παντα θα υπαρχει ενα ανωτερο πλαισιο που θα οριζει και δεν θα οριζεται απο το αμεσως προηγουμενο. Επιπλεον για να θεωρηθει πληρες το συστημα των γνωσεων πρεπει να ειναι αυτοαναιρετικο, περιλαμβανοντας αντιφασεις.
Ακομα και αν το συστημα μας δεν περιλαμβανει αντιφασεις και χαρακτηριζετραι απο συνεπεια , αυτη η συνεπεια δεν μπορει να θεωρειται εξασφαλισμενη. Δηλαδη εκτος του οτι δεν υπαρχει πληρες πλαισιο γνωσεων , αυτο που υπαρχει εως τωρα μπορει ανα πασα στιγμη να ανατραπει. Βεβαια αυτο ισως δεν σημαινει οτι η προσπαθεια του ανθρωπου προς μια οντολογικη κατανοηση ειναι αδιανοητη , αλλα οτι η προσπαθεια προς μια ανθρωπινη οντολογια συνειδησης , δεν ειναι αδυνατη.
Η συνειδηση και το βιολογικο της υποστρωμα μπορουν να ανιχνευσουν "αγνωστα" αχαρτογραφητα τοπια, μονο που αυτα τα τοπια δεν θα ειναι οντολογικα ή εσχατολογικα , αλλα οντολογικα και εσχατολογικα οταν ειναι ιδωμενα απο μια κατασταση ανθρωπινης συνειδησης .
Οπως και να χει αυτη η διαδικασια δεν μπορει να γινει μεσω της μεσολαβισης του λογου, γιατι μια τετοια δεργασια θα συνιστουσε εκπτωση απο ενα υψηλοτερο πλαισιο σε ενα χαμηλοτερο , αυτο δηλαδη της συμβολικης δευτερογενους γλωσσας .
Θεωροντας οτι οι αληθειες μιας σφαιρας μεγαλυτερης πληροτητας γνωσης απο αυτην του λογου και της γλωσσας , δεν μπορει να προσπελαστει απο τα φυσικα μεσα που προσφερονται μεσω των συμβολισμων , οποιαδηποτε πτωση αυτων των αληθειων στο παρον πλαισιο θα συνιστα εκφυλισμο της πληροφοριας. Αρα θα υπαρχουν πραγματα για τα οποια δεν μπορουμε να μιλαμε.
Μεσα λοιπον απο αυτο το πρισμα, η αντιληψη μιας πραγματικοτητας και της φυσης της, μπορει να γινει μονο μεσω εκπτωσεων της μεταφερομενης πληροφοριας απο ανωτερη κατασταση συνειδησης σε κατασταση συμβατικης. Μια κατασταση συνειδησης η οποια εχει συλαβει στο μεταβατικο πλαισιο της καποιες αληθειες εξω απο το συστημα , στην επιστροφη της στην συμβατικη μορφη , δεν θα μπορει να εκφραστει μεσα απο την συμβατικη της κατασταση χωρις παραλληλα να συμβει εκφυλισμος της πληροφοριας και παραποιηση απο τις αρχικες συνθηκες του προγραμματισμου της κατωτερης καταστασης .
κανοντας λοιπον αυτη την παραδοχη και διαπιστωση , μπορουμε να μιλησουμε για την μεταφυσικη, μιλωντας ουσιαστικα για ενα αλλο ανωτερο επιπεδο συνειδησης, με τα μεσα που μας προσφερει ομως , το παρον κατωτερο επιπεδο της συμβατικης καταστασης εγρηγορσης.
 Οι επιστημονικες μελετες καταδικνυουν κατα τον πιο σαφη συμφωνα με τα δεδομενα τροπο, την αναντιστοιχια της αντιληψης της κοινης λογικης για τον κοσμο, σε σχεση παντα  με την αντιληψη που αναδυεται απο τα επιστημονικα φυσικα πειραματικα δεδομενα .
 Συμφωνα με την κοινη λογικη η ερμηνεια της πορειας  του κοσμου,  ειναι στηριγμενη σε αυτονομες αυλες οντοτητες και δυναμεις που εχουν ανεξαρτησια απο το πλαισιο και δρουν με βαση καποιο ανθρωποκεντρικο κοσμικο σχεδιο , το οποιο διεπεται απο ηθικες αξιες και πανανθρωπινες αρχες. Δηλαδη η κοινη λογικη θεωρει οτι το κεντρο του συμπαντος ειναι ο ανθρωπος και η πεποιθηση του.
 Απο την αλλη , συμφωνα  με την επιστημονικη μεθοδο και πειραμα , καμια παρουσια αυτονομης και αυτοβουλης οντοτητας δεν εμπλεκεται σε παρεμβασεις με ανθρωποκεντρικο και ηθικο σκοπο, αλλα η εξελιξεις στο συμπαν μοιαζουν να ειναι αποτελεσμα αδιαφορο προς την ανθρωπινη πεποιθηση. Η συγχρονη φυσικη μεσα απο τα πειραματα της, επεδειξε οτι οι διεργασιες που καλουνται θεμελιωδεις στην φυση, διεπονται απο την τυχαιοτητα , το χαος και τα πιθανοτικα τοπια .
Οι κβαντικες διεργασιες μιας ραδιενεργου διασπασης καθοριζονται πιθανοτικα και οχι ντετερμινιστικα. Το σημειο εμφανισης ενος σωματιδιου στο πειραμα συμβολης επι της οθονης ενος ανιχνευτη, δεν μπορει να προσδιοριστει ντετερμινιστικα .
Οι τυχαιες κβαντικες διακυμανσεις ειναι που δημιουργουν τα φαινομενα του κοσμου και τους χωροχρονους , ενω ολα μοιαζουν να εξελισονται κατω απο τους αυτοματισμους της εσωτερικης πληροφοριας , των φυσικων νομων του συμαντος . Ακομα και ο ιδιος ο χωροχρονος μοιαζει να αναδυεται ως επιφαινομενο μιας καποιας βαθυτερης (κρυμενης) μορφης πληροφοριας .
 Στο πειραμα συσχετισμενων σωματιδιων η αναταλλαγη πληροφοριας μεταξυ δυο φωτονιων, μοιαζει να αγνοει εντελως τους περιορισμους του χωρου και του χρονου και γινεται ακαριαια .
 Αν δυο σωματιδια πολυ μακρια το ενα απο το αλλο, καταφερνουν να αναταλλασουν πληροφορια ακαριαια και ανεξατρητα της αποστασης , αυτο μαλλον  σημαινει οτι ο χωρος και ο χρονος ετσι οπως τον ξερουμε ισως ειναι μια κατασκευασμενη ψευδαισθηση.
 Σε ενα βαθυτερο επιπεδο περιγραφης οι εννοιες χωρος - χρονος - υλη - ενεργεια αντικαθιστανται απο την εννοια πληροφορια. Φαινεται οτι η πληροφορια στην πιο κρυφη της μορφη , μπορει να αλληλεπιδρα με την πληροφορια της συνειδησης και να σχηματοποιει το τιποτα του χαους .
Αν ο εγκεφαλος ειναι τμημα και υποσυνολο μιας φυσικης διεργασιας του κοσμου και ο κοσμος αποτελειται απο δομες πληροφοριας ,τοτε τα μπιτ της εσωτερικης υποδομης του χωρου και χρονου που δημιουργουν κοσμους , ειναι ταυτοσημα με τα μπιτ της υποδομης της συνειδησης και αρα για αυτο συμβαλουν και δημιουργουν κοσμους.
Η διαδικασια μοιαζει ολογραφικη.
 Μια ποσοτητα πληροφοριας μπιτ απο το εσωτερικο της υποδομης του χωροχρονου , συμβαλει με μια ποσοτητα μπιτ (κβαντικα μπιτ) μιας συνειδησης (μοντελοποιητικη πληροφορια) και το αποτελεσμα ειναι ενα ολογραφικο μοντελο τριων διαστασεων των αντικειμενων του χωρου και μιας διαστασης της μεταβολης του χρονου. η συνειδηση αντλει ταξη απο το χαος .
Χωρις την μοντελοποιητικη δυνατοτητα που δινεται απο την συνειδηση ο κοσμος δεν θα ειχε κανενα νοημα και ταξη .
 Την ταξη και το νοημα και την αρχιτεκτονικη του κοσμου , την δινει μια συνειδηση. Μια ομως αλλαγμενη κατασταση συνειδησης δεν ειναι μονο ικανη να αντλει ταξη απο το εξωτερικο χαος , αλλα προχωρα ακομα πιο περα και προβαλει απευθειας στην ιδια την δομη του χωρου , μεταβαλοντας εσωτερικα την εξωτερικη πραγματικοτητα. Δηλαδη η προσβαση μιας ανωτερης καταστασης συνειδησης , στις υπεραισθητηριακες πληροφοριες του φυσικου υποβαθρου του κοσμου που ειναι και φυσικο υποβαθρο της ιδιας, μπορει να προβαλει εσωτερικα σχεδια σε εξωτερικα φαινομενα.
Με αυτο τον τροπο η κοινη πληροφορια υποδομης του φυσικου κοσμου (πρωτοβαθμια πληροφορια υλης- ενεργειας) και του κοσμου της συνειδησης (συνθετη πληροφορια φυσικου πολυπλοκου εγκεφαλου) , ταυτιζονται και συμβαλουν ειτε δημιουργικα ειτε αναιρετικα. Προφανως η πληροφορια που αναδυεται απο μια κλασικη κατασταση συνειδησης  ενος  φυσικου εγκεφαλου , ειναι αποτελεσμα αναφυομενων ιδιοτητων μιας ταξης πολυπλοκοτητας της κλασικης  φυσικης δομης Των νευρωνων  και  του προγραμματισμου τους. Υποθετω οτι μια αλλαγμενη κατασταση συνειδησης κανει χρηση του φυσικου υποβαθρου (εγκεφαλος ), διεγειροντας ομως μη κλασικους μηχανισμους αναφυομενων ιδιοτητων. Δηλαδη θεωρω οτι υπαρχει καποιο υλικο συστημα στον εγκεφαλο , που σε εξαιρετικες καταστασεις πιεσης ΄η κινδυνου ,   συντονιζεται με μια εξωτερικη  ταξη πληροφοριας και αναταλλασει με αυτη,  ακαριαια τα  δεδομενα . 
 Στα διαφορα θαυματα των θρησκειων και στα παραψυχολογικα πειραματα των ερευνητων, αυτη η θεμελιωδης αρχη της υποδομης δια της εξωτερικης προβολης και συμβολης πληροφοριας , αποδιδονταν παντα σε μια  "υπερφυσικη" δυναμη , που οδηγουσε  την εξελιξη των πραγματων κατα απαιτηση του εκλεκτου των πνευματων θαυματοποιου, προς καποιον ηθικο ανθρωποκεντρικο σκοπο .
Σημερα ομως ξερουμε οτι αυτο ειναι μια παρεξηγηση ενος κατωτερου πλαισιου γνωσης μιας προηγουμενης πολιτισμικης περιοδου .
Συμφωνα παλι με τον Godel καθε επομενο πλαισιο γνωσεων ερχεται να αμφισβητισει την γνωση του προηγουμενου , σε μια αεναη ταση αμφισβητισης και εξελιξης της γνωσης. τερε τερε τερε
Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω
 
Μεταφυσική και Επιστήμη.
Επιστροφή στην κορυφή 
Σελίδα 1 από 1

Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτήΔεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
H Ψυχή... το Εργαστήριο του Κόσμου... :: ΤΟ ΔΙΚΟ ΜΑΣ ΣΥΜΠΟΣΙΟ... :: ΜΕΤΑΦΥΣΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ.-
Μετάβαση σε: