H Ψυχή... το Εργαστήριο του Κόσμου...
H Ψυχή... το Εργαστήριο του Κόσμου...

Και ο Νους... ο Αλχημιστής των Πάντων... και η Αλήθεια, οδηγός!
 
ΑρχικήΦόρουμΑναζήτησηΗμερολόγιοΣυχνές ΕρωτήσειςΣύνδεσηΕγγραφή
Είθε στους δρόμους της ουσίας σου να πορευθείς και στα μυστικά απόκρυφα αρχεία της ψυχής σου... Είναι άπειρες οι κατευθύνσεις στο Άπειρο Σύμπαν… Το ταξίδι μαγικό και ατελείωτο… Έχεις πολλά να χαρτογραφήσεις…

Μοιραστείτε | 
 

 Βιβλία και κόσμος

Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας Πήγαινε κάτω 
ΣυγγραφέαςΜήνυμα
maggisoula

avatar

Ημερομηνία εγγραφής : 09/03/2011
Αριθμός μηνυμάτων : 3634

ΔημοσίευσηΘέμα: Βιβλία και κόσμος   Τετ 21 Μαϊος - 17:46:58

Εικόνες του σύμπαντος από την εποχή της μυθολογίας.
Τι ήταν τα αστέρια για τους αρχαίους; Μεγάλοι πύρινοι λίθοι ή φωτεινές θεότητες του στερεώματος; Τι σχήμα είχε η γη, επίπεδο ή σφαιρικό; Κι αν ήταν επίπεδη, τι κρυβόταν κάτω από αυτή; Μήπως τα αιώνια σκοτεινά δώματα του Αδη; Κι έπειτα, γιατί ο ήλιος άλλαζε συνεχώς την πορεία του δείχνοντας τον χρόνο στο μεγάλο ρολόι του Ζωδιακού Κύκλου; Και τέλος, η σελήνη που έλαμπε τις νύχτες, το πιο όμορφο αστέρι του ουρανού, είχε δικό της φως ή αντικατόπτριζε το φως του ήλιου; Και οι πλανήτες γιατί διέγραφαν τόσο απρόβλεπτες τροχιές, γυρνώντας καμιά φορά προς τα πίσω; Στις απαρχές της Ιστορίας η θεϊκή ερμηνεία έμοιαζε να είναι η μόνη δυνατή. Αλλά οι Αρχαίοι Ελληνες θα υπαγάγουν σε μια ενιαία αρχή τη φύση του σύμπαντος, εφαρμόζοντας στις κινήσεις των άστρων λεπτά γεωμετρικά αξιώματα. Ετσι γεννήθηκε η σφαίρα που ο Ατλαντας στηρίζει στις πλάτες του.

Παράδοση
Το βάρος της παράδοσης, ωστόσο, δεν έπαψε ποτέ να γίνεται αισθητό ακόμη και στα έργα φιλοσόφων, όπως ο Πλάτωνας και ο Αριστοτέλης, ή στις αστρολογικές παρεκκλίσεις του Κλαύδιου Πτολεμαίου. Αυτοί οι τρεις, μαζί με τη Βίβλο, αποτέλεσαν τα σημεία αναφοράς της μεσαιωνικής κοσμολογίας, έτσι όπως ο Δάντης την απαθανατίζει στη «Θεία Κωμωδία» και έτσι όπως αποτυπώνεται σε θαυμάσια εικονογραφικά προγράμματα στις τοιχογραφίες των ναών ή στον ψηφιδωτό τους διάκοσμο, και αργότερα στα έργα των πρώτων μεγάλων ζωγράφων της ιταλικής Αναγέννησης.

Μέσα από θεωρίες και εικόνες ο Εουτζένιο Λο Σάρντο με το «Ο κόσμος των αρχαίων» (εκδ. Μελάνι) επιχειρεί να ξαναδιαβεί τους αναρίθμητους δρόμους που περπάτησε ο άνθρωπος στην προσπάθειά του να ερμηνεύσει τα μυστήρια του σύμπαντος, τα οποία μόνο με τον Γαλιλαίο και την επιστημονική επανάσταση άρχισαν να βρίσκουν κατάλληλες απαντήσεις. Πρόκειται για μία συναρπαστική ανάγνωση, μια εντυπωσιακής πληρότητας και σαφήνειας σύνθεση, αλλά και μια εκπληκτική περιδιάβαση στις χιλιάδες δοξασίες για το σύμπαν και τη φύση του και στις ερμηνείες που οι διάφοροι πολιτισμοί προσπάθησαν να δώσουν στο πέρασμα των αιώνων.
Γιασμίνα Χάντρα

Εξίσωση θανάτου
Μετά την αυτοκτονία της γυναίκας του και με σκοπό να ξεπεράσει το πένθος του, ο δόκτωρ Κουρτ Κράουσμαν δέχεται την πρόσκληση ενός φίλου να πάει με το ιστιοφόρο του ως τις Κομόρες. Αλλά το σκάφος τους δέχεται επίθεση από πειρατές στις ακτές της Σομαλίας και το ταξίδι μετατρέπεται σε εφιάλτη.
Ο Κουρτ πιάνεται όμηρος και περνά μέσα από πολλαπλές δοκιμασίες που θα τον κάνουν να ανακαλύψει την πραγματικότητα της Αφρικής, ενός τόπου γεμάτου ανυπόφορη βία και αθλιότητα, απ' τον οποίο ακόμα και οι θεοί αποστρέφουν το βλέμμα.
Η συνάντησή του, όμως, με τον Μπρούνο, έναν Γάλλο τυχοδιώκτη που ζει στην Αφρική εδώ και δεκαετίες, όπως και με άλλα πρόσωπα, χαρακτηριστικά της πραγματικότητας που διέπει αυτή τη σκληρή αλλά και σαγηνευτική γωνιά του κόσμου, θα τον κάνουν να συνειδητοποιήσει και τις δικές του αλήθειες, να αναθεωρήσει τις βεβαιότητες και τα πιστεύω του. Και το ταξίδι του θα αποβεί ένα ταξίδι μύησης, που θα του ανοίξει τις πόρτες για άλλους ορίζοντες, άγνωστους για εκείνον ως τώρα. Με την «Εξίσωση θανάτου» (εκδ. Καστανιώτη), ο Γιασμίνα Χάντρα φέρνει άλλη μια φορά σε αντιπαράθεση τη Δύση και τις αξίες της με τον «τρίτο» κόσμο.



Η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων. Το πιο δημοφιλές βιβλίο παιδικής λογοτεχνίας
H ηρωίδα κινείται σε έναν κόσμο που οι κανόνες της λογικής καταρρέουν, ενώ οι κοινωνικοί θεσμοί και οι καθιερωμένες πρακτικές χλευάζονται αλύπητα
ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΒΑΪΛΑΚΗ
«Kατάφερε αυτό που κανένας άλλος συγγραφέας δεν μπόρεσε ποτέ: να αναπλάσει τον κόσμο της παιδικής ηλικίας έτσι ώστε εμείς να ξαναγινόμαστε παιδιά», είπε κάποτε η Bιρτζίνια Γουλφ για τον Λιούις Kάρολ, για να υπογραμμίσει ότι «η «Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων» δεν είναι άλλο ένα παιδικό βιβλίο. Είναι το μοναδικό βιβλίο με το οποίο γινόμαστε οι ίδιοι παιδιά». H λέξη θαύμα ετυμολογικά προέρχεται από το «θαυμάσιον», αυτό το οποίο προκαλεί κατάπληξη και θαυμασμό -ένα γεγονός έκτακτο, με κανόνες που δεν μπορεί να έχουν γενική εφαρμογή. H δε ιστορία των θαυμάτων χάνεται στα βάθη των αιώνων και σκεπάζεται από μία αχλή μυστηρίου ως προς τις καταβολές της, αλλά και αυτό καθ' αυτό το περιεχόμενό της.
Σε κάθε περίπτωση, όλες σχεδόν οι θρησκείες έχουν ως κοινό γνώρισμα την πίστη σε υπερφυσικά γεγονότα (θαύματα), των οποίων οι ερμηνείες ποικίλλουν. O Aγιος Αυγουστίνος (354 - 430 μ.X.) έλεγε ότι το θαύμα είναι «οτιδήποτε φαίνεται απίθανο ή ασυνήθιστο σε σχέση με την προσδοκία και την αντίληψη του παρατηρητή». Αλλά αυτός ο ορισμός του σπουδαίου στοχαστή έχει έντονα υποκειμενικό χαρακτήρα: εδώ, η ύπαρξη του θαύματος γίνεται δέσμια της αδυναμίας του παρατηρητή να αντιληφθεί τον κόσμο όπως είναι.

Συνήθειες
Αν και, πράγματι, ο άνθρωπος στο πέρασμα του χρόνου τείνει να εγκλωβίζεται στις συνήθειες που έχει αποκτήσει ο νους του και αναγκάζεται να παρατηρεί τα πράγματα κατά έναν ορισμένο τρόπο και να προσδοκά μία συγκεκριμένη εξέλιξή τους. Και αυτό -βέβαια- έχει ως συνέπεια να αδυνατεί να αντιληφθεί τι αληθινά ισχύει στην πραγματικότητα. Εάν, όμως, μπορούσε να βγει κανείς έξω από τις συνήθειες του μυαλού του, τότε θα ήταν σε θέση να καταλάβει καλύτερα ότι εκείνο που θεωρείται ως θαύμα ενδεχομένως να είναι κάτι που μπορεί να ερμηνευτεί. Αλλωστε, όπως έχει υποστηρίξει ο Αυστριακός φιλόσοφος Kαρλ Πόπερ (1902- 1994) οι ίδιοι οι νόμοι της φύσης δεν είναι παρά υποθέσεις, πράγμα που σημαίνει ότι είναι πάντοτε πιθανόν να επισημανθούν στη φύση γεγονότα τα οποία αντιτίθενται στους νόμους της -τα θαύματα, με άλλα λόγια.
Αυτή τη λεπτή διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στη λογική και το παράλογο, την πραγματικότητα και το όνειρο, τους νόμους της φύσης και τα θαύματα τα οποία έρχονται να ανατρέψουν τις -κατά τα άλλα- ακλόνητες πεποιθήσεις μας για τον κόσμο, κατάφερε καινοφανώς να την ιχνηλατήσει -από την πλευρά της λογοτεχνίας- ο Λιούις Kάρρολ με το αριστουργηματικό έργο του «H Aλίκη στη Xώρα των Θαυμάτων» (ελλ. έκδοση: Polaris, εικονογράφηση: Βασίλης Παπατσαρούχας).
Πρόκειται για μία αρχικά αυτοσχέδια ιστορία, την οποία σκαρφίστηκε ο χαρισματικός Βρετανός συγγραφέας και μαθηματικός -το 1862- κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού με πλοίο στον Tάμεση.
Συνταξίδευε με τρία αδερφάκια, τη 13χρονη Λορίνα Σαρλότ Λίντελ, τη 10χρονη Aλις (Aλίκη) Πλέζανς Λίντελ και την 8χρονη Eντίθ Mέρι Λίντελ, που έδειχναν να πλήττουν. Θέλοντας, λοιπόν, να διασκεδάσει την ανία τους, προθυμοποιήθηκε να τους πει μια ιστορία. Κεντρικό πρόσωπο ήταν ένα κοριτσάκι ονόματι Aλίκη, το οποίο έπληττε -επίσης- στην καθημερινότητά του και αναζητούσε την περιπέτεια.
Και αυτήν την βρήκε ονειροπολώντας: ταξίδεψε σε έναν τόπο όπου κουνέλια έτρεχαν πιεσμένα από τον χρόνο, αόρατοι γάτοι έκαναν μαγικά, μπισκότα και μανιτάρια άλλαζαν τις διαστάσεις του ανθρώπου και η Nτάμα Kούπα της τράπουλας έκοβε τα κεφάλια των υπηκόων της! Τα κορίτσια ξετρελάθηκαν από την υπόθεση και τις ζωηρόχρωμες κλιμακώσεις της και η μικρή Αλίκη ζήτησε από τον αφηγητή να της γράψει την ιστορία. Κάπως έτσι, η «Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων» (1865) έγινε το πιο δημοφιλές βιβλίο παιδικής λογοτεχνίας στον κόσμο. Και όμως, όπως επισήμανε έγκαιρα η ασυνήθιστα οξυδερκής Bιρτζίνια Γουλφ, δεν είναι ένα ακόμη παιδικό βιβλίο: H υπόθεσή του χαρακτηρίζεται από έντονα στοιχεία αλληγορίας, μέσα από τα οποία ο Βρετανός συγγραφέας καυτηριάζει -με περισσή ευρηματικότητα- γεγονότα και αντιλήψεις της εποχής του. Πάνω απ' όλα, ωστόσο, επιτυγχάνει κάτι το μοναδικό: Εξετάζει ιδιοφυώς τον τρόπο με τον οποίο επηρεάζεται η ταυτότητα του ανθρώπου όταν παύουν να υφίστανται οι παγιωμένοι κανόνες που την διαμορφώνουν.

Θαύματα
H ηρωίδα κινείται σε ένα κόσμο που οι συνήθεις αντιλήψεις της καθημερινότητας υπονομεύονται, οι κανόνες της λογικής καταρρέουν, ενώ οι κοινωνικοί θεσμοί και οι καθιερωμένες πρακτικές χλευάζονται αλύπητα, σε μια πραγματική χώρα θαυμάτων στην οποία τα πάντα μπορούν να συμβούν. Και όλα αυτά μέσα από τα μάτια της μικρής Αλίκης, που με την ακτινωτή φαντασία και τον παιδικό αυθορμητισμό της περιπλανιέται σε έναν πολυεπίπεδο και απρόβλεπτο κόσμο, όπου τίποτα δεν είναι προδιαγεγραμμένο. Oπως ακριβώς, δηλαδή, γίνεται και με τον κόσμο που ζούμε, στον οποίο -όπως έχουμε δει- τίποτα δεν αποκλείεται, όλες οι εξελίξεις είναι πιθανές: ακόμη και οι καλύτερες...




«Το κουρδιστό κορίτσι»
SEΛΙΝΙ, σελ. 478
Ο Αντερσον Λέικ είναι απεσταλμένος της AgriGen στην Ταϊλάνδη. Προσποιούμενος ότι διευθύνει ένα εργοστάσιο, στην πραγματικότητα αναζητά στις υπαίθριες αγορές τις Μπανγκόκ τρόφιμα που θεωρείται ότι έχουν εκλείψει, επιδιώκοντας να δρέψει τους χαμένους καρπούς του παρελθόντος. Εκεί, συναντάει την Εμίκο. Ποιητικό, μελαγχολικό και γεμάτο δράση, το «Κουρδιστό κορίτσι» μάς προειδοποιεί πως δεν πρέπει να παίρνουμε τίποτα ως δεδομένο και πως το μέλλον της ανθρωπότητας εξαρτάται απ' τις συνειδητές της επιλογές.



Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω
 
Βιβλία και κόσμος
Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας Επιστροφή στην κορυφή 
Σελίδα 1 από 1

Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτήΔεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
H Ψυχή... το Εργαστήριο του Κόσμου... :: ΤΟ ΣΤΕΚΙ ΤΩΝ ΦΙΛΩΝ :: ΜAGGISOULA :: ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ: «Ο ΤΡΕΛΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΜΑΣ» :: ΔΙΑΦΗΜΙΣΕΙΣ-
Μετάβαση σε: